تاثیر 8 هفته تمرین HICT بر سطوح سرمی کاتالاز، مالون دی آلدئید و حداکثر اکسیژن مصرفی زنان نجات یافته از سرطان پستان: کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

زنان مبتلا به سرطان پستان، سیستم دفاع آنتی اکسیدانی به ویژه سطح کاتالاز، اکسیداسیون لیپیدی و توان هوازی مطلوبی ندارند. باتوجه به اثر مطلوب تمرینات ورزشی بر این عوامل، هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات دایره ای با شدت بالا بر سطوح سرمی کاتالاز و مالون دی آلدئید و بیشینه اکسیژن مصرفی زنان نجات یافته از سرطان پستان بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه نیمه تجربی، 17 زن نجات یافته از سرطان پستان به طور داوطلبانه شرکت کردند و به صورت تصادفی به دو گروه تمرین (9 نفر) و کنترل (8 نفر) تقسیم شدند. گروه تمرین به مدت هشت هفته، سه جلسه در هفته تمرینات را انجام دادند. گروه کنترل در این مدت هیچ نوع فعالیت ورزشی نداشتند. 24 ساعت قبل و 48 ساعت پس از اتمام پروتکل تمرینی، نمونه خونی از آزمودنی ها توسط کارشناس آزمایشگاه، در حالت ناشتا بین ساعت 7 و 30 دقیقه تا 8 گرفته و سطوح سرمی کاتالاز CAT و مالون دی آلدئید MDA و بیشینه اکسیژن Vo2max مصرفی اندازه گیری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده و سطح معنی داری 0/05>P در نظر گرفته شد.

نتایج

نتایج نشان داد که در متغیرهای نسبت دور کمر به دور باسن WHR (0/090=P)، وزن (0/284=P) و MDA (0/154=P) تفاوت غیرمعنادار و در متغیرهای Vo2max (0/0005=P) و CAT (0/036=P) تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد.

نتیجه گیری

پیشنهاد می شود فعالیت های ورزشی کوتاه مدت و کارآمد مانند تمرین HICT باتوجه به سهولت و اثرات مفید برای زنان مبتلا به سرطان سینه به منظور کاهش فشار اکسایشی و بهبود توان هوازی به عنوان یک مکمل درمانی غیردارویی استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
398 تا 406
لینک کوتاه:
magiran.com/p2030312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!