بررسی تاثیرگذاری عوامل بیرونی (شغلی) و درونی (انسانی) بر بهبود عملکرد کارکنان (مطالعه موردی: کارکنان عملیاتی فروشگاه های زنجیره ای اتکا)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (ترویجی)
چکیده:

در سال های اخیر، با توجه به رشد روز افزون فناوری و دگرگونی های جهانی، نظرهای مدیریت غیر نوین به سرعت در حال تحول است. اما هنوز هم توجه به مهارت های نیروی انسانی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردارست، زیرا کارکنان اثرگذاری بالای بر سازمان ها دارند. بهترین فن برای ارتقای عملکرد سازمان ها، افزایش عملکرد کارکنان شاغل در سازمان است. در این راستا تحقیق حاضر در پی بررسی رابطه ای تاثیرگذاری عوامل بیرونی و درونی بر عملکرد کارکنان است. جامعه آماری شامل تمام کارکنان فروشگاه های اتکاء در غرب شهر تهران که از میان آنها 349 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه ای محقق ساخته در مقیاس لیکرت با بازه (1-5) است و برای تعیین روایی از نظرات خبرگان و کارشناسان در این حوزه ، تعیین مقدار پایایی از آلفای کرونباخ با استفاده از SPSS استفاده شده و مقدار آلفای کرونباخ بیشتر از 0.82 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده و نتایج حاکی از آن است که متغیرهای اعتماد درک شده، عوامل تنش زا و نگرش های شغلی، بر بهبود عملکرد کارکنان، تاثیر دارند. از سوی دیگر از میان ابعاد تشکیل دهنده متغیر تعهد سازمانی، تنها بعد تعهد عاطفی بر بهبود عملکرد کارکنان تاثیر می گذارد. همچنین با توجه به آزمون انجام شده، تاثیر تعدیل گری متغیرهای هوش هیجانی، عادلانه بودن پاداش ها و آموزش کارکنان تایید نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!