تاثیر بازی درمانی والدمحور بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بازی برای کودک نیازی غریزی برای تداوم شادمانی، زبانی جهت ارتباط وابراز خود و کشف  پیرامون خود می باشد . بازی موثرترین روش تربیتی در دوره پیش دبستانی است. همواره یکی از اهداف مهم در این دوره آموزش و پرورش خلاقیت به کودکان پیش دبستانی بوده است. لذا مطالعه حاضر با هدف اثر بخشی مدل بازی درمانی رابطه والد-کودک برخلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد.

روش

مطالعه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بر روی 60 کودک پیش دبستانی شهرستان کردکوی در استان گلستان در سال 1397 به صورت تصادفی ساده در یک گروه آزمون ودو گروه کنترل انجام شد. در گروه آزمون براساس پروتکل، بازی درمانی والد محور در 10 جلسه 45 تا 60 دقیقه ای و در گروه کنترل (1) بازی کودک محور و گروه کنترل (2) آموزش های روتین پیش دبستانی انجام شد. ابزار گرد آوری داده، آزمون تفکر خلاق تورنس (TTCT) نسخه تصویری فرم B بود. اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS21 و آمار توصیفی(جدول، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(تی زوج و آنالیزواریانس) تجزیه و تحلیل شد.

یافته

میزان  خلاقیت قبل از مداخله در گروه بازی والد محور با میانگین و انحراف معیار 40/68±147/5، در گروه بازی درمانی 34/29±12/124و گروه روتین33/24±145/55نشان داده شد که آزمون آماری انالیز واریانس بین سه گروه اختلاف معنی داری را نشان نداد(0/8=P). آزمون آنالیز واریانس نشان داد بعد از مداخله میزان خلاقیت بین گروه های بازی والد محور47/54±151/55، بازی درمانی کودک محور34/09±130/7و گروه روتین 36/26±146/3 اختلاف معنی داری می باشد (0/23=P). 

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد بازی والدمحور براساس الگوی والدمحور در مقایسه با دو گروه دیگر نیز  بر میزان خلاقیت کودکان پیش دبستانی تاثیر ندارد. ولی با این حال می توان از این روش درمانی کم هزینه و اثربخش که به کمک والدین می باشد  در جهت رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی استفاده

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2032133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!