رابطه بین شاخص های اکوکاردیوگرافی، قدرت عضلانی و شاخص توده بدن با ویتامین D در زنان کم تحرک: یک مطالعه توصیفی - همبستگی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

اخیرا نتایج مطالعات نشان می دهد که سطوح سرمی ویتامین D به عنوان ریسک فاکتوری برای دستگاه قلبی عروقی و همچنین مارکر مهم عضلات اسکلتی و شاخص توده بدن است. بنابر این، هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین شاخص های اکوکاردیوگرافی، قدرت عضلانی و شاخص توده بدن با ویتامین D در زنان یائسه کم تحرک بود.

مواد و روش کار

در این مطالعه توصیفی - همبستگی، تعداد 54 زن یائسه کم تحرک با میانگین سنی 54 سال به عنوان نمونه شرکت نمودند. ویژگی های عمومی و آنتروپومتریکی قد، وزن و شاخص توده بدن آزمودنی ها بترتیب با استفاده از متر دیواری، ترازوی دیجیتالی و دستگاه DXA ارزیابی شدند. شاخص های قلبی عروقی با استفاده از اکوکاردیوگرافی داپلر و قدرت عضلانی بالا تنه و پایین تنه بترتیب با یک تکرار بیشینه دستگاه پرس سینه و اسکات اسمیت اندازه گیری شدند. قدرت دست با استفاده از یک دینامومتر دستی در زاویه 90 درجه از آرنج اندازه گیری شد. سطوح سرمی ویتامین D نیز با کیت الایزای ویتامین D  از نمونه های خونی حاصل از ورید بازویی اندازه گیری شد. اطلاعات مربوطه با بکارگیری روش آماری توصیفی و استنباطی ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری (05/0>p) و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که بین سطوح سرمی ویتامین D با سطح مقطع آئورت و انتگرال سرعت زمان آئورت ارتباط منفی و معنی داری وجود داشت (05/0>P)، درحالی که بین سطوح سرمی ویتامین D با سایر شاخص های قلبی و همچنین قدرت عضلانی بالاتنه و پایین تنه و شاخص توده بدن رابطه معنی داری وجود نداشت (05/0p>).

بحث و نتیجه گیری

نتایج بیانگر آن است که شاخص های قلبی، قدرت عضلانی و شاخص توده بدن در زنان یائسه تحت تاثیر سطوح سرمی ویتامین D قرار نمی گیرند، درحالی که شاخص های عروقی مانند سطح مقطع آئورت و انتگرال سرعت زمان آئورت با سطوح سرمی ویتامین D دستخوش تغییر می یابند که این تغییرات به صورت معکوس می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
523 تا 530
لینک کوتاه:
magiran.com/p2046537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!