تعیین الگوی جریان در محفظه ماگما با استفاده از آنالیز جهت یابی ترجیهی شکل کانی ها (SPO) در گرانیت ها، مطالعه موردی در باتولیت الوند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
چکیده ساخت های اولیه در توده های گرانیتی می توانند الگوی جریان ماگما را قبل از سرد شدن کامل آن ثبت کنند. از طریق مطالعه ساخت های اولیه می توان تا حدودی به نحوه ی تکامل ماگما و وقایعی که حین صعود و جایگیری آن رخ می دهد، پی برد. هدف از این پژوهش معرفی روشی برای تعیین الگوی جریان ماگما با استفاده از ساختارهای ماگمایی است. یکی از ساخت های اولیه مفید ، جهت یابی ترجیحی کانی های شکل دار فلدسپار پتاسیم در گرانیت ها است. با استفاده از جهت یابی ترجیحی پتاسیم فلدسپار می توان بیضی واتنش را در سه رخنمون از یک منطقه توسط نرم افزارSPO  تعیین کرد و سپس آنها را توسط نرم افزارEllipsoid  تلفیق کرده و بیضوی واتنش را بدست آورد. بااین روش در سه منطقه مختلف از بخش جنوبی توده الوند شکل بیضی واتنش بدست آمده است. با توجه به شکل بیضوی واتنش نوع جریان ماگما در بخش جنوبی توده الوند از نوع غیریکنواخت واگرا تعیین گردید. در این نوع جریان ماگما از منطقه باریک به منطقه وسیعی وارد می شود و سرعت آن کاهش می یابد. این نوع الگوی جریان در توده هایی که جایگزینی آنها تحت تاثیر نیروهای تکتونیکی منطقه است تشکیل می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2051140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!