تعیین آلودگی آفلاتوکسین در روغنهای کنجد تولیدی با پرس سرد در شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آفلاتوکسین ها ترکیبات به شدت سمی هستند که منجر به بروز عوارض ناخواسته بر سلامت انسان می شوند. دانه کنجد از محصولاتی است که در صورت نگهداری نامناسب، شرایط تولید آفلاتوکسین در آن مهیا و در نتیجه این سم به روغن حاصل از آن انتقال می یابد و درنهایت با مصرف روغن کنجد، آفلاتوکسین به بدن انسان وارد می شود. مطالعه حاضر به بررسی آفلاتوکسین کل در روغن های تولیدی با روش پرس سرد در سطح شهر اصفهان می پردازد.

روش کار

در مطالعه مقطعی-توصیفی، 36 نمونه روغن کنجد از کارگاه های فعال تولیدی شهر اصفهان به روش پرس سرد به صورت تصادفی نمونه گیری شد و میزان آفلاتوکسین در نمونه ها به روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا اندازه گیری شد

یافته ها

آلودگی آفلاتوکسین کل (B1,B2,G1,G2) در 4 /69٪ از نمونه های کنجد مشاهده شد. در کلیه نمونه های آلوده، افلاتوکسین B1 با میانگین ppb 426/± 473/0 شناسایی شد. افلاتوکسین B2 در 8/27 درصد از کل نمونه ها با میانگین ppb 033/ ± 106/0 یافت گردید. آفلاتوکسین های نوع G1 و G2 در هیچ یک از نمونه ها تشخیص داده نشد میزان افلاتوکسین در مطالعه حاضر کمتر از میزان تعیین شده در استاندارد ملی کشور ایران بود.

نتیجه گیری

با وجود آنکه در بررسی حاضر میزان آفلاتوکسین در محدوده مجاز تعریف شده در استاندارد ملی ایران می باشد اما فراوانی بالای آلودگی افلاتوکسین در نمونه های روغن کنجد آزمایش شده و مصرف این محصول در سبد روزانه جامعه می تواند در دراز مدت خطرات جدی برای سلامت انسان به وجود آورد

زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p2053866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!