تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت عمومی روان زنان مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت حاشیه نشین شهرستان خوی در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

 فقدان مهارت ها و توانایی های عاطفی، روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه با مسائل و مشکلات آسیب پذیرتر کرده و آن ها را در معرض انواع اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرار می دهد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت‎ های زندگی بر سلامت روانی زنان مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت در شهرستان خوی بوده است.

مواد و روش کار

در این مطالعه مداخله ای (تجربی و شبه تجربی) با طرح پیش آزمون و پس آزمون و با گروه کنترل، به طور تصادفی خوشه ای از میان 4 مرکز خدمات جامع سلامت با جمعیت 3974 نفر از زنان بالای 15 سال، 2 مرکز به عنوان گروه مداخله و کنترل انتخاب شدند و از هر مرکز 35 نفر از زنانی که برای دریافت خدمات به مرکز مراجعه کرده بودند به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. در ابتدا هر دو گروه پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی گلدبرک را تکمیل کردند و به گروه مداخله در طی 10 جلسه 90 دقیقه ای مهارت های 10 گانه زندگی آموزش داده شد. اما گروه کنترل هیچ مداخله آموزشی دریافت نکردند. در پایان دوره آموزشی هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته ها

قبل از مداخله اختلاف معنی داری در سلامت روان بین گروه مداخله و کنترل مشاهده نشد اما بعد از مداخله در سلامت روان بین گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معنی دار بود (05/0P<</span>).

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که، اجرای آموزش مهارت های زندگی باعث بهبود علائم جسمانی، اضطراب و خواب، افسردگی، کارکرد اجتماعی و سلامت روان در زنان حاشیه نشین شده است. توصیه می شود آموزش مهارت های زندگی در جهت پیشگیری از اختلالات روانی و ارتقاء سلامت روانی افراد ارائه گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
453 تا 462
لینک کوتاه:
magiran.com/p2055402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!