تعیین تاثیر برنامه مراقبتی مبتنی بر حضور التیام بخش بر کیفیت زندگی بیماران شیمی درمانی

پیام:
چکیده:
مقدمه

به سرطان و تحمل درمان های سخت آن بر تمام ابعاد زندگی و به طورکلی بر کیفیت زندگی بیماران تاثیرگذار است. در بیماران سرطانی مراقبت معنوی یکی از مهم ترین مراقبت ها به شمار می آید و اصلی ترین عنصر در آن حضور التیام بخش است. به این منظور، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه مراقبتی مبتنی بر حضور التیام بخش بر کیفیت زندگی بیماران شیمی درمانی انجام شد.

روش کار

 مطالعه حاضر طرحی نیمه تجربی در دو بیمارستان خصوصی تهران در سال 1396 انجام شد که دو بیمارستان با توجه به همکاری و نقاط شهری یکسان انتخاب شدند. کیفیت زندگی بیماران قبل و دو ماه بعد از مداخله به کمک پرسشنامه اختصاصی سنجش کیفیت زندگی بیماران سرطانی اندازه گیری و ثبت شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی یعنی آزمون تفاوت میانگین ها و آنالیز واریانس به کمک نرم افزار SPSS نسخه 20 صورت گرفت.

یافته ها

 براساس یافته های پژوهش حاضر، دو گروه قبل از مداخله تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند، اما میانگین کیفیت زندگی بیماران گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل دو ماه پس از مداخله تفاوت معناداری دارد (0/05  <P).

نتیجه گیری

 حضور التیام بخش به تنهایی جزئی از مراقبت معنوی است که می تواند در بهبود کیفیت زندگی بیماران اثربخش باشد؛ بنابراین می توان به پرستاران توصیه کرد اگر بر حضورشان در کنار بیماران در فعالیت های مراقبتی تمرکز داشته و به شاخص ها و عناصر طراحی شده در حضور التیام بخش توجه داشته باشند، مراقبت آنها اثربخش تر خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
222 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2090574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!