سنجش غلظت های اینترلوکین های3، 5 و 6 در مایع فولیکولی و ارزش تشخیصی آن ها در زنان نابارور با علت ناشناخته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سایتوکاین های سیستم ایمنی در فرآیند های متعدد فیزیولوژیکی در سیستم تولید مثل فعالیت دارند. هم چنین بین سیستم ایمنی و تولید مثل یک رابطه دو طرفه وجود دارد. هدف این مطالعه مقطعی بررسی غلظت های اینترلوکین های3 ،5 و 6 در مایع فولیکولی در افراد دارای ناباروری با علت ناشناخته و مقایسه آن ها با افراد سالم در طول درمان با لقاح آزمایشگاهی و فاکتور های بالینی آن ها بود.

روش کار

شروع تحریک تخمک گذاری با داروهای محرک تخمک گذاری تحت پروتکل آنتاگونیست و آگونیست در 60 بیمار نابارور با علت ناشناخته و 40 خانم سالم آغاز گردید. سپس مایع فولیکولی آن ها جدا شده و غلظت فولیکولی اینترلوکین های 3، 5 و 6 با روش الایزا اندازه گیری شد و هم چنین ارزش تشخیصی این 3 اینترلوکین با استفاده از سطح زیر منحنی(Roc curve) مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

از فاکتورهای مورد مطالعه ضخامت آندومتر و سطح تستوسترون بین دو گروه معنی دار شدند(p< 0/0001و p=0/002). که میانگین ضخامت آندومتر پایین تر و میانگین سطح تستوسترون بیشتر از گروه کنترل بود. هم چنین بین دو گروه مورد مطالعه هیپرسوتیسم و هایپرآندروژنیسم ارتباط معنی داری مشاهده شد(p=0/046 وp=0/046). غلظت های اینترلوکین-3 ،5 و 6 در گروه بیمار پایین تر از گروه سالم بود که تنها کاهش غلظت اینترلوکین-5 در گروه مورد مطالعه نسبت به گروه سالم معنی دار بود(p<0/0001). ارزش تشخیصی اینترلوکین-5 با سطح زیر منحنی(AUC) 0/71 متوسط بود. 

نتیجه گیری

اختلاف معنی دار در غلظت فولیکولی اینترلوکین-5 بین زنان بارور و نابارور با علت ناشناخته نشان می دهد که این سیتوکین ممکن است در پاتوژنز ناباروری با علت ناشناخته دخیل باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2108427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!