بررسی اثر هشت هفته تمرین هوازی همراه با مصرف آب پرتقال بر غلظت آنزیم های کبدی و قند خون ناشتا سرم در زنان میانسال دارای اضافه وزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اضافه وزن و چاقی، از مهمترین نگرانی های بهداشت عمومی هستند که با پیامدهای متعدد سلامت منفی ارتباط دارند.  فعالیت بدنی یک رفتار شیوه زندگی مهم است که به تنظیم وزن بدن کمک می کند. به منظور کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان، مردان و زنان میانسال در حال حاضر توصیه می شود که وزن بدن سالم، اجتناب از اضافه وزن و چاقی و سطح پروفایل لیپیدی مناسب سرم را حفظ کنند. علاوه بر این طی مطالعات انجام شده تاثیر مصرف آب پرتقال بر بهبود پروفایل لیپیدی و شاخص سندروم متابولیک دیده شده است. لذا هدف از تحقیق حاضر تاثیر 8 هفته تمرین هوازی همراه با مصرف آب پرتقال بر غلظت آنزیم های کبدی و قند خون ناشتا سرم در زنان میانسال(30 -59 سال) دارای اضافه وزن می باشد.

روش کار

این مطالعه که به صورت Clinical Trial Double Blindبر روی 60 نفر از  زنان دارای اضافه وزن با توده بدنی بالای 28 بین سنین 30 تا 59 سال  مراجعه کننده به مرکز بهداشت کن ، به صورت داوطلبانه صورت گرفت . به صورت تصادفی به 4 گروه 15 نفر به ترتیب (تمرین) (تمرین + مکمل آب پرتقال) (مکمل آب پرتقال) و (کنترل) تقسیم بندی شدند. در ابتدا و انتهای مطالعه خون گیری بعد از 12 ساعت ناشتایی انجام گرفت. دریافت مکمل و تمرین روز بعد از خون گیری شروع شد، گروه های مکمل به میزان 500 سی سی آب پرتقال در روز تمرین به مدت 8 هفته و سه با در هفته  دریافت کردند ، گروه کنترل در هیچ برنامه تمرینی شرکت نداشتند.  پروتکل تمرین استقامتی روی تردمیل به صورت دویدن و راه رفتن به مدت هشت هفته و سه جلسه در هفته با شدت 45 تا 98 درصد ضربان قلب بیشینه اجرا شد. مدت زمان جلسات جلسه تمرین از 28 تا 38 دقیقه ادامه داشته و قبل و بعد از هر جلسه تمرینی به ترتیب 18 و 7 دقیقه گرم کردن و سرد کردن انجام شد. تمامی داده ها به منظور آنالیز آماری وارد SPSS نسخه 24 شدند.

یافته ها

یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که هشت هفته تمرین هوازی همراه با آب پرتقال بر سطوح آلانین آمینوترانسفراز(ALT)، آسپارتات آمینوترانسفراز(AST)  و قند خون ناشتا در زنان میانسال دارای اضافه وزن تاثیر معناداری ندارد. اما هشت هفته تمرین هوازی به تنهایی و مصرف آب پرتقال به تنهایی سبب کاهش معناداری در سطح سرمی آلکالین فسفاتاز(ALP)  در زنان میانسال دارای اضافه وزن گردید (p<0.05).

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هشت هفته تمرین هوازی با یا بدون مصرف آب پرتقال تاثیر معناداری بر سطوح قند خون ناشتا و آنزیم های کبدی به جز ALP ندارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2114975 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!