آیا استفاده از لیدوکایین تاثیری بر بروز عوارض گلودرد، میالژی و فاسیکولاسیون ناشی از سوکسینیل کولین دارد؟ یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دو سویه کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

القای توالی سریع بیهوشی، هنگامی که بیمار در معرض خطر افزایش آسپیراسیون ریوی ناشی از  محتویات معده میباشد، کاربرد دارد.  بروز  عوارض متعدد سوکسینیل کولین از جمله گلودرد ، فاسیکولاسیون و میالژی ما را بر آن داشت تا در جهت یافتن روشی برای کاهش عوارض این دارو، به بررسی اثر لیدوکایین وریدی بر گلودرد ، میالژی و فاسیکولاسیون  ناشی از سوکسینیل کولین متعاقب آپاندکتومی بپردازیم.

روش کار

مطالعه کارازمایی بالینی حاضر بر روی جمعیت مورد مطالعه شامل 90 نفر از بیماران 15 تا 70 ساله کاندید عمل آپاندکتومی مراجعه کننده به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در سال 95 انجام پذیرفت. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. اطلاعات دموگرافیک شامل سن، وزن، جنسیت بیماران ثبت شد.گروه اول پس از القای بیهوشی و قبل از دریافت سوکسینیل کولین ، بلافاصله لیدوکایین و گروه دوم نرمال سالین دریافت کردند. بیماران پیرامون هریک از عوارض سه گانه گلودرد، میالژی و فاسیکولاسیون مورد پرسش قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از  نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی صورت گرفت.

نتایج

از 90 نفر شرکت کننده در مطالعه 55 درصد مذکر و 45 درصد مونث بودند.میانگین سنی در گروه دریافت کننده نرمال سالین سه سال بالاتر از گروه دریافت کننده لیدوکایین بود. گلودرد در افراد دریافت کننده لیدوکایین به مراتب کمتر بود، میالژی در هر دو گروه تقریبا مساوی بود و فاسیکولاسیون خفیف در گروه دریافت کننده لیدوکایین بیشتر از گروه دیگر بود در حالی که فاسیکولاسیون شدید در گروه دریافت کننده نرمال سالین بیش از گروه دریافت کننده لیدوکایین بود.

نتیجه گیری

استفاده از لیدوکایین تفاوت معناداری در بروز عوارض سوکسینل کولین از جمله شدت گلودرد، میالژی و فاسیکولاسیون ایجاد نمی کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1854 تا 1882
لینک کوتاه:
magiran.com/p2117190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!