بررسی ریسک فاکتورهای آترواسکلروز در بیماران مبتلا به پل عضلانی و تنگی آترواسکلروتیک هم زمان کرونر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

پل عضلانی قطعه ای آناتومیک خاص از شریان کرونر است که از لابه لای میوکارد عبور می کند. تغییرات مورفولوژیک آندوتلیوم در کنار آشفتگی در جریان خون و فشار ناشی از دیواره در ناحیه پروگزیمال به پل عضلانی به عنوان یک علت اصلی ایجاد آترواسکلروز در این اختلال شناخته شده است. مطالعه حاضر به بررسی اثر ریسک فاکتورهای آترواسکلروز بر تنگی هم زمان این بیماران می پردازد.

مواد و روش ها

در یک مطالعه مقطعی در 342 بیماران مبتلا به پل عضلانی باهدف ارزیابی ریسک فاکتورهای آترواسکلروز و ارتباط آن ها با تنگی کرونر در رگ دارای پل عضلانی وارد مطالعه شدند. پرونده بستری و آنژیوگرافی  بیماران که در فاصله سال های 1390-1397 تحت آنژیوگرافی کرونر قرار گرفته و دارای پل عضلانی بودند مطالعه گردید. بیماران زن و مرد بالای 30 سال وارد مطالعه شدند.

یافته ها

 86 بیمار (1/25درصد) دارای تنگی عروقی قبل از پل عضلانی بودند. میانگین سنی بیماران با تنگی عروق کرونر 76/11±56 سال و در گروه بدون تنگی کرونر 34/11±2/49 بود. ازنظر آماری تفاوت قابل توجه بین سن بیماران دو گروه مشاهده گردید. (P=0.001) جنس مرد با 8/2 برابر شدن و دیابت با 3/2 برابر شدن و فشارخون بالا با 2 برابر شدن احتمال ایجاد آترواسکلروز در بیماران مبتلا به پل عضلانی همراه است.

نتیجه گیری

 مطالعه ما نشان داد ایجاد آترواسکلروز در بیماران با پل عضلانی و تنگی هم زمان عروق کرونر نزدیک پل عضلانی با ریسک فاکتورهای آترواسکلروز مرتبط است. جنس مرد، فشارخون بالا و دیابت با ایجاد آترواسکلروز هم زمان در این بیماران به طور مستقل مرتبط اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2127426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!