بررسی مقایسه ای سه روش NERPA، RULA و LUBA در پیش بینی میزان ریسک بروز اختلالات اسکلتی - عضلانی اندام فوقانی در کارکنان یک صنعت تولید لوازم خانگی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اختلالات اسکلتی- عضلانی اندام فوقانی از جمله علل مهم از کار افتادگی در کارکنان شاغل در صنایع می باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای سه روش NERPA، RULA و LUBA در پیش بینی میزان ریسک بروز اختلالات اسکلتی - عضلانی اندام فوقانی در کارکنان یک صنعت تولید لوازم خانگی انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی حاضر، کلیه افراد شاغل در بخش عملیاتی یک صنعت تولید لوازم خانگی شامل 346 نفر در شش گروه شغلی شرکت کردتد. به منظور تعیین میزان ابتلا به اختلالات اسکلتی - عضلانی از پرسشنامه عمومی نوردیک استفاده شد. به منظور پیش بینی ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی - عضلانی اندام فوقانی نیز از سه روش LUBA، RULA و NERPA استفاده گردید.  داده های مربوط به مقادیر واقعی اختلالات اسکلتی - عضلانی و مقادیر ریسک پیش بینی شده توسط سه روش مذکور با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب توافق کاپا در نرم افزار SPSS تحلیل گردیدند.

یافته ها

میزان همبستگی بین سطوح اختلالات اسکلتی - عضلانی و سطوح ریسک پیش بینی شده در روش های RULA، NERPA و LUBA به ترتیب 0/701، 0/691 و 629/0 مشخص گردید میران ضریب همبستگی سطوح ریسک پیش بینی شده در روش RULA با سطوح ریسک متناظر آن در روش های NERPA و LUBA نیز به ترتیب 0/713 و 0/619  بود (0/05 > P).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که در حالت کلی بهترین روش جهت پیش بینی ریسک بروز اختلالات اسکلتی - عضلانی اندام فوقانی در بین وظایف مختلف مورد بررسی، روش RULA می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2138778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!