بررسی تاثیر گیاه گل گاوزبان بر اضطراب دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 اضطراب پدیده ای است که بشر در مراحل مختلف زندگی آن را تجربه می کند، از این رو با روش های مختلف در پی کنترل و کم کردن اثرات نامطلوب آن بوده است. بر این اساس این مطالعه با هدف تعیین تاثیرگیاه گاوزبان بر اضطراب دانشجویان انجام شد.  

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است. تعداد 40 نفر از دانشجویان پرستاری شهر کرمان به روش تصادفی مبتنی بر هدف با کسب رضایت نامه کتبی به دو گروه 20نفره تقسیم شدند. ابزار مورداستفاده در این مطالعه پرسش نامه ای شامل مشخصات فردی و اضطراب کتل بود. از هر دو گروه، آزمون نوبت اول به عمل آمد، سپس افراد گروه آزمایش، روزانه یک گرم پودر گل گاوزبان را در 250 سی سی آب جوشیده مصرف کردند. پس از گذشت یک ماه آزمون نوبت دوم از هر دوگروه به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نسخه 20 نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، انحراف معیار، کای دو، تی زوجی و مستقل، من یو ویتنی) انجام شد.

یافته ها

میزان نمره اضطراب کل درگروه آزمایش از 6/31 ± 40/4 به 39/5±65/38 کاهش یافت و در گروه کنترل از 02/9±7/39 به91/9±75/41 افزایش یافت. در ابتدای مطالعه بین دو گروه اختلاف معنی داری وجود نداشت. گرچه نمره اضطراب کل بعد از مطالعه در گروه آزمایش کاهش و در گروه کنترل افزایش یافت، اما این تغییرات بین دو گروه اختلاف معنی داری را نشان نداد.

نتیجه گیری

 این پژوهش نشان داد که گیاه گاوزبان باعث کاهش اضطراب در گروه آزمایش شده است، اما معنی دار نبودن اختلاف در دو گروه می تواند به دلیل مدت زمان مصرف کوتاه یا حجم نمونه کم باشد که به بررسی بیشتر در تحقیقات مشابه با نمونه بیشتر نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!