مقایسه واکسن های اتوژن و تجاری آنفلوانزای H9N2 پرندگان در برابر چالش با ویروس غالب جدید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه: آنفلوانزای پرندگان (AI) که توسط تحت تیپ H9N2 ایجاد می شود یک بیماری ویروسی شایع با خسارات اقتصادی فراوان از طریق تظاهرات قابل توجه تنفسی و گوارشی در مزارع پرورش طیور است. میزان ایمنی ایجاد شده توسط یک واکسن به طور عمده به سطح شباهت آنتی ژنی بین سویه چالش و سویه واکسن بستگی دارد. 

هدف

 هدف این مطالعه بررسی اثر احتمالی تغییرات آنتی ژنی مداوم رخ داده در ویروس های در حال گردش ایران از سال 1998 بر تاثیرات واکسن های تجاری تهیه شده از بذرهای همه گیری های قبل برای مهار میزان تکثیر ویروس در ارگان های هدف جوجه های گوشتی چالش داده شده با جدایه های اخیر، می باشد. 

روش کار

 نود قطعه جوجه گوشتی در سن یک روزگی به صورت تصادفی به 5 گروه تقسیم شدند و با واکسن های اتوژن یا تجاری (A یا B) واکسینه شدند. دو گروه باقیمانده شامل گروه بدون واکسیناسیون و گروه چالش بود. واکنش زنجیره ای پلیمراز زمان حقیقی (qRT-PCR) بر روی نمونه های نای و مدفوع جوجه های چالش داده شده با ویروس H9N2 جدید جهت تعیین تکثیر ویروس انجام شد. همچنین آنتی بادی های هومورال توسط آزمون آگلوتیناسیون مهاری (HI) ارزیابی شدند. 

نتایج

 تفاوت معنی داری در تکثیر ویروس H9N2 در نای بین گروه های واکسینه شده در روز 5 پس از چالش (DPC) وجود نداشت، اما در روز 15 پس از چالش، واکسن اتوژن در مقایسه با واکسن های تجاری به طور معنی داری تکثیر ویروس را کاهش داد (P≤0.05). تفاوت معنی داری در میزان ویروس سواب مدفوعی، بین گروه واکسن اتوژن و واکسن تجاری A مشاهده نشد و هر دو واکسن به طور معنی داری موجب مهار تکثیر ویروس در مقایسه با گروه واکسینه نشده، شدند (P≤0.05). همچنین، واکسن اتوژن بیشترین تیتر HI را باعث می شود. نتیجه گیری: واکسن های غیر فعال شده که از جدایه های همه گیری های قبلی تهیه می شوند چندان قادر به ایجاد ایمنی مناسب بر علیه ویروس های H9N2 اخیر نیستند. به نظر می رسد اکنون زمان تغییر واکسن ها با استفاده از جدایه های جدید است که شباهت آنتی ژنی بیشتری با ویروس های H9N2 جدید در حال گردش در منطقه دارند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
109 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!