شناسایی و ارزیابی مخاطرات ایمنی و بهداشتی در پژوهشکده هوا خورشید دانشگاه فردوسی مشهد با استفاده از تکنیک FMEA

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

انرژی های نو مانند انرژی بادی و خورشیدی به دلیل تهدیدات کمتر برای محیط زیست و سلامتی انسان، امروزه مورد توجه مجامع علمی، تحقیقاتی و صنعتی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، شناسایی و ارزیابی مخاطرات ایمنی و بهداشتی پژوهشکده هواخورشید دانشگاه فردوسی مشهد بود.

روش بررسی

در این مطالعه ی توصیفی-مقطعی از تکنیک تجزیه و تحلیل حالات شکست و اثرات آن (FMEA) جهت شناسایی و ارزیابی مخاطرات کلیه ی واحدهای پژوهشکده هواخورشید دانشگاه فردوسی مشهد در نیمه دوم سال 1398 استفاده گردید. تیم مدیریت HSE، مخاطرات هر واحد را به تفکیک شناسایی و ریسک ها را ارزیابی نمودند. کلیه ریسک ها پس از شناسایی براساس رویکرد RPN که حاصل ضرب سه مولفه ی احتمال وقوع (Occurance)،  میزان شدت (Severity) و احتمال کشف (Detectability)  است، اولویت بندی شدند و اقدامات کنترلی نیز پیشنهاد گردید.

یافته ها

دامنه اعداد اولویت ریسک از 18=RPN مربوط به کار تکراری در عملیات بازرسی ابعادی تا 180=RPN مربوط به نشت جریان برق بود. در بین ریسک ها سه ریسک بالقوه شامل نشت جریان برق با 180=RPN، استنشاق مواد سمی با 162=RPN و سقوط از ارتفاع با 150=RPN دارای عدد اولویت ریسک بالاتری بودند و سایر ریسک ها در رتبه های بعدی اولویت ریسک قرار گرفتند.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از تکنیک FMEA برای شناسایی و ارزیابی ریسک های شغلی در محیط های پژوهشی و تولیدی انرژی های نو نیز مناسب بوده و منجر به شناسایی، ارزیابی و طبقه بندی ریسک ها در سطوح مختلف می گردد که به تیم HSE کمک خواهدکرد تا با ارایه راهکارهای کنترلی با اولویت ریسک های غیر قابل قبول به حذف یا کاهش سطح ریسک های مجموعه اقدام کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2143649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!