مطالعه کاربرد دی متیل سولفوکساید (DMSO) به عنوان حلال در تجویز داروهای ضد صرع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

دی متیل سولفوکساید ترکیبی است که برای حل کردن و تحویل بسیاری از ترکیبات غیرمحلول در آب استفاده زیادی دارد و علاوه بر آن دارای اثرات بیولوژیکی مختلف در سیستم عصبی مرکزی است بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی اثرات دی متیل سولفوکساید بر فعالیت های شبه صرع تجربی القاشده توسط تزریق داخل صفاقی پنتیلن تترازول در موش صحرایی نر بالغ بود.

مواد و روش کار: 

در این مطالعه از 20 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار 200-250 گرمی در 4 گروه استفاده شد. گروه کنترل (5 سر) که نرمالین سالین (با حجم 200 میکرولیتر) دریافت کردند و 3 گروه (15 سر، 5 سر برای هر زیرگروه) درمان که دی متیل سولفوکساید را به ترتیب  با دوز 10، 50 و 100 درصد با حجم 200 میکرولیتر به صورت داخل صفاقی دریافت نمودند به این صورت که بعد از بیهوشی با ترکیب کتامین-زایلازین (80+8 میلی گرم بر کیلوگرم) و جراحی ناحیه جمجمه حیوان، الکترود ثبت در داخل جمجمه در لایه استریاتوم ناحیه CA1 هیپوکامپ قرار داده شد و فعالیت های صرعی با استفاده از تزریق داخل صفاقی پنتیلن تترازول (80 میلی گرم بر کیلوگرم) ایجاد شد و فعالیت های صرعی ایجادشده ازلحاظ تعداد اسپایک ها در واحد زمان 10 دقیقه توسط نرم افزار eTrace ارزیابی شدند.

یافته ها: 

نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان می دهد که دی متیل سولفوکساید تزریقی دارای اثر وابسته به دوز در فعالیت های شبه صرعی ناشی از پنتیلن تترازول در هیپوکامپ است بطوریکه با غلظت 10 درصد فعالیت های موردنظر را به طور معنی داری (p<0.05) در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد، بنابراین دارای اثرات حفاظتی در مقابل فعالیت های تشنجی ناشی از ÷نتیلن تترازول است. درحالی که غلظت 100 درصد دی متیل سولفوکساید در مقایسه با گروه کنترل، فعالیت های شبه صرعی القاء شده توسط پنتیلن تترازول را به طور معنی داری (p<0.05) افزایش می دهد  و دارای اثرات تشنج زایی در وقوع فعالیت های تشنجی است. درحالی که غلظت 50 درصد دی متیل سولفوکساید اثر معنی داری در فعالیت های موردنظر ندارد.

بحث و نتیجه گیری:

 از غلظت های پایین دی متیل سولفوکساید به احتمال زیاد بتوان به عنوان حلال داروهای جدید برای استفاده در مدل های مختلف صرع برای تحویل داروی موردنظر به سیستم عصبی مرکزی استفاده کرد هرچند که برای انجام این کار نیاز به بررسی و آزمایشات بیشتری وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
316 تا 324
لینک کوتاه:
magiran.com/p2160251 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!