بررسی اثر هیپوتائورین بر لقاح و باروری داخل آزمایشگاهی اووسیت های حاصل از موش های مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک تجربی: مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

در این مطالعه تجربی، اثر هیپوتایورین بر لقاح و باروری داخل آزمایشگاهی اووسیت های حاصل از موش های مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک تجربی طراحی و اجرا شد.

مواد و روش کار

در این مطالعه تجربی، از موش های NMRI در سنین 6 تا 8 هفته استفاده شد. موش ها به دو گروه کنترل و PCOS تقسیم شدند. برای القاء PCOS تجربی، استرادیول والرات 100 میلی گرم بر کیلوگرم، به صورت داخل صفاقی تزریق شد. سپس برای تخمک گذاری ابتدا تزریق با 5/7 واحد PMSG در حجم 1/0 میلی لیتر و 48-46 ساعت بعد با تزریق 5/7 واحد hCG در حجم 1/0 میلی لیتر انجام شد. سرانجام، کورکومین 1/0، 1 و 10 میکرومولار به محیط کشت اووسیت های گروه PCOS اضافه شد و میزان رشد و توسعه جنینی در گروه های مختلف موردبررسی قرار گرفت (P<0/05).

یافته ها

اکثر رویان های متوقف شده دارای درصد بالایی از لیز و فراگمانتاسیون بوده و رویان های متوقف شده جزو تیپ I و II بودند. افزودن هیپوتایورین باعث کاهش میزان لیز و فراگمانتاسیون و کاهش درصد رویان های متوقف شده گردید. رویان های کم تر متوقف شده جزو تیپ III بودند (P<0/05). این بررسی نشان داد که µM 1 هیپوتایورین باعث افزایش درصد لقاح و µM 10 هیپوتایورین باعث افزایش درصد رویان های دوسلولی و هم چنین درصد بلاستوسیت ها را بیش تر افزایش داده اند (P<0/05).

بحث و نتیجه گیری

نتایج نشان داد، افزودن غلظت های معین هیپوتایورین به عنوان ماده آنتی اکسیدانی، باعث بهبود و افزایش درصد لقاح و افزایش درصد رویان های دوسلولی می شود. هم چنین در افزایش درصد بلاستوسیست ها نیز می تواند مفید واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
364 تا 371
لینک کوتاه:
magiran.com/p2170413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!