بررسی نحوه بروز خستگی در عضله ران بیماران با ضایعه نخاعی استفاده کننده از دستگاه های بازتوانی تحریک الکتریکی عصبی کاربردی یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

در این پژوهش حد بحرانی خستگی عضلانی برای بیماران استفاده کننده از دستگاه های توان بخشی تحریک الکتریکی کاربردی به منظور راه رفتن بررسی گردید. این افراد کنترل عضلانی ارادی نداشته و برای راه رفتن باید توسط الکتریسیته به صورت مصنوعی تحریک شوند و به دلیل دارا نبودن هرگونه حس عضلانی، خستگی به موقع تشخیص داده نمی شود. با استفاده از این سیستم، با ایمنی بیشتری این کار انجام شده و روند آموزشی سرعت می یابد.

مواد و روش کار

در پژوهش زمان نزدیک شدن به حد بحرانی خستگی عضله ران افراد با ضایعه نخاعی موردبررسی قرارگرفته است، در آزمایشات عملی 16 بیمار پاراپلژیک به تفکیک 11 مرد و 5 زن در بازه سنی 53 -27 سال که دارای آسیب نخاعی در بازه مهره ای T4-T12 بودند به طور تصادفی انتخاب شدند. سیستمی طراحی شد که عضله ران را تحریک و از نتایج حاصله قبل از رسیدن به حد بحرانی خستگی آن را تشخیص داد.

یافته ها

با انطباق نمودارهای تحریکات الکتریکی اعمال شده به بیماران و نمودار الکترومایوگرام اصلاح شده در سیکل های تحریک عضله چهارسر، عضله ابتدا با اختلاف شیب بالاتری شروع به فعالیت می کند اما باگذشت 8-5 سیکل اختلاف به حداقل خود رسیده و در زمان نزدیک شدن به حد بحرانی خستگی دوباره اختلاف شیب شروع می شود، ولتاژ موردنیاز برای تحریک زنان 180 و مردان 225 ولت برای بالا آمدن ساق به اندازه 60 درجه بوده است.

بحث و نتیجه گیری

نتایج آزمایش ها پس از رسیدن MVIC عضله چهارسر به 80 درصد بوده و به طور متوسط پس از طی 290 سیکل معادل 232 متر طی مسافت رخ داده است. همچنین میان استفاده ی منظم از دستگاه و تاخیر در زمان بروز خستگی عضله رابطه معنی داری به دست آمد (0.001 P<) پس از تکرار آزمایش تمامی افراد طی مدت زمان بیشتری [به طور متوسط 11 درصد دیرتر] دچار خستگی شده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
372 تا 380
لینک کوتاه:
magiran.com/p2170414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!