تبیین دیدگاه ها و تجارب یاددهندگان و یادگیرندگان الکترونیک در رابطه با چالش های آموزش-های مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به این که آموزش مجازی، مدت کوتاهی است که در دانشگاه های علوم پزشکی و به ویژه دانشگاه شهید صدوقی یزد راه اندازی شده است، در مراحل ابتدایی به سر می برد. درباره آثار احتمالی این دوره، هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست تا بتوان موانع و مشکلات احتمالی پیش رو را شناخت و یا از برکات آن به نحو احسن استفاده کرد. در مطالعه حاضر، پژوهشگران درصدد برآمدند تا با استفاده از روش کیفی به تبیین تجارب و دیدگاه های ذی نفعان جهت استخراج چالش های آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بپردازند.

روش بررسی

این مطالعه با رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای قراردادی و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. جامعه آماری مصاحبه شوندگان، اساتید و دانشجویانی بودند که در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، تجربه تدریس و شرکت در چنین دوره هایی را داشته اند (15 نفر). جمع آوری داده ها از اردیبهشت ماه 1397 تا فروردین ماه 1399 تا رسیدن به اشباع کامل داده ها ادامه یافت و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام گردید.

نتایج

در بررسی چالش های موجود در آموزش های مجازی، چهار طبقه اصلی شامل امکانات و تجهیزات، کنترل و اداره کلاس، آمادگی وآموزش ناکافی به مدرس و دانشجو و مسایل عاطفی و فرهنگی و یازده زیرطبقه استخراج شد.

نتیجه گیری

با توجه به وجود برخی موانع در آموزش حضوری و اهمیت کاربرد روش های مجازی در آموزش فراگیران، می توان با به کارگیری اقدامات لازم در جهت رفع مشکلات تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، افزایش کنترل و اداره کلاس، ارتقاء کیفیت آموزش های اولیه دانشجو و مدرس و در نهایت ارتقا مسایل فرهنگی و پذیرش این روش، محیط یادگیری مطلوبی را با هدف کسب آموزش مناسب توسط دانشجویان مهیا ساخت.

زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!