آنالیز فیلوژنتیک ژن بخشی توالی یابی شده cytb هموپروتئوس کلمبه در کبوتران و ضایعات پاتولوژیک ناشی از آن در مصر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه: 

هموپروتیوس کلمبه به طور گسترده‌ای در مناطق گرم سیری و نیمه گرم سیری پراکنده شده است و سبب ایجاد بیماری شبه مالاریا در کبوتران می‌شود.

هدف

مطالعه حاضر با هدف توصیف موقعیت فیلوژنیک هموپروتیوس کلمبه در کبوتران در استان شارکیا مصر بر اساس توالی یابی بخشی ژن cytb به عنوان مناطق حفاظت شده، انجام شده است. بارکد DNA از ژن cytb در طراحی ‎آغازگرهایی که می‌توانند برای تکثیر ژن مشابه در سایر هوموسپوریدین‌های مرتبط استفاده شوند، کمک می‌کند.

روش کار

یکصد نمونه خون از کبوتران اهلی برای شناسایی هموپروتیوس کلمبه به وسیله واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) و بررسی رابطه آن با سایر هوموسپوریدین‌ها گرفته شد.

نتایج

در پرندگان مورد مطالعه، کاهش وزن 60%، آنمی 40%، نرخ رشد پایین 67/26%، اسهال 67/76%، تنگی نفس 67/66%، برخی علایم عصبی 33/33% و مرگ و میر 67/16% مشاهده شد. در معاینه پس از مرگ نمای قهوه‌ای-شکلاتی در کبد پرندگان و احتقان پارانشیم ارگان‌ها مشاهده شد. در بررسی ریزسنجی اسمیرهای خون (n=100) رنگ آمیزی شده با گیمسا، عفونت به میزان 30% مشاهده شد. درصد عفونت مشاهده شده در نرها (71/35%) نسبت به ماده‌ها (66/16%) بارزتر و در بالغین (14/57%) نسبت به کبوترهای جوان (38/15%) بیشتر بود. توالی مورد نظر مربوط به هموپروتیوس کلمبه در بانک ژن با شماره MH345964 ثبت شد و با سایر سویه‌های هموپروتیوس در باغ وحش سایو پایولو برزیل KU131585) و (KU131583 و انگلستان KX832586) و (KX832586 100% تطابق داشت. 

نتیجه‌گیری:

بر اساس نتایج این مطالعه تشخیص دقیق عفونت هموپروتیوس کلمبه در کبوترها با استفاده از آغازگرهای اختصاصی به درمان زود هنگام موارد مبتلا، به خصوص در حضور اشکال نابالغ کمک خواهد کرد و در نتیجه می‌تواند از نشانه‌های بالینی و ضایعات پاتولوژیک ناشی از آن که در این مطالعه ذکر شد، جلوگیری کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
203 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p2177439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!