تاثیر روش آموزش غیرخطی بر تبحر حرکتی و عزت نفس دختران چاق بیش فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

چاقی و بیش فعالی با بیماری های گوناگونی مرتبط هستند و تلاش برای کاهش مشکلات ناشی از آنها اهمیت دارد. هدف این پژوهش تاثیر مداخلات مهارت های حرکتی بنیادی به روش غیرخطی بر تبحر حرکتی و عزت نفس دختران چاق بیش فعال شهر تهران بود.
 

روش کار

در این پژوهش بیست دختر چاق بیش فعال از شهر تهران در تابستان 1397 به روش در دسترس انتخاب و به صورت هدفمند و براساس نمرات پیش آزمون به گروه های شاهد و آزمایش تقسیم شدند. برای تعیین چاقی از نمودارهای سازمان بهداشت جهانی، برای تعیین بیش فعالی از مقیاس کاپویل و پرونده سلامت کودک با نظر پزشک متخصص، برای سنجش عزت نفس از آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و برای ارزیابی تبحر حرکتی از آزمون برونینکس اوزرتسکی-دو استفاده گردید. گروه آزمون به مدت نه هفته هر هفته دو جلسه به مدت یک ساعت تمرین کردند. مداخلات حرکتی شامل پرش با توپ، جهیدن، گام بلند، پرش درجا، ضربه با پا، لی لی، گرفتن، دویدن و پرتاب از بالای شانه بود؛ که به روش غیرخطی انجام می شد. گروه شاهد در این مدت فعالیت های معمول خود را انجام داد. داده ها با آزمونهای آماری توصیفی، تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدند.

یافته ها

بر اساس نتایج، مداخلات منتخب حرکتی در مقایسه با گروه شاهد تاثیر معناداری بر عزت نفس (00/0P=،300/52F=) و تبحر حرکتی (008/0P=، 021/9F=) داشته اند.

نتیجه گیری

به نظر می رسد مداخلات به روش غیرخطی بر کاهش مشکلات کودکان چاق بیش فعال موثر است. این موضوع تاییدی بر نقش فعالیت بدنی به روش اکتشافی بر کاهش مشکلات افراد چاق و بیش فعال می باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
240 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p2184588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!