ارزیابی توزیع جغرافیایی پزشکان عمومی و متخصص بر حسب جمعیت و شاخص های تعدیل نیاز در استان خراسان رضوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بررسی توزیع جغرافیایی پزشکان در دستیابی به عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری ضروری است لذا دراین مطالعه وضعیت توزیع پزشکان، پزشکان عمومی و متخصص برحسب جمعیت و شاخص های تعدیل نیاز در استان خراسان رضوی بررسی شد.

روش کار 

مطالعه حاضر توصیفی- مقطعی و کاربردی است و جامعه آماری شامل پزشکان، پزشکان عمومی، پزشکان متخصص و فوق تخصص شهرستان های استان خراسان رضوی در سال های 1385، 1390 و 1395 بود که نمونه گیری انجام نشد. داده های موردنیاز از سالنامه های آماری مرکز آمار ایران استخراج و شاخص های جینی و رابین هود بر اساس جمعیت و شاخص های نیاز در نرم افزارهای Stata 14 و Excel 2019 انجام شد.

نتایج 

نسبت پزشک، پزشک متخصص و عمومی به ازای ده هزار نفر در استان به ترتیب در سال 1395 برابر با 08/5، 12/2 و 84/1 بود که علیرغم رشد بالا نسبت به سال های قبل از متوسط کل کشور کمتر بود. ضریب جینی برای پزشک، پزشک متخصص و عمومی برحسب جمعیت در سال 1385 به ترتیب برابر با 38/0، 13/0 و 71/0 بود که در سال 1395 به 24/0، 06/0 و 69/0 کاهش یافت همچنین توزیع پزشکان و پزشکان متخصص بر اساس شاخص های تعدیل نیاز بسیار نابرابرتر از شاخص جمعیت بود.

نتیجه گیری

نابرابری پزشک، پزشک متخصص و عمومی برحسب جمعیت کاهش یافت لذا پیشنهاد می شود در بلندمدت سیاست ها و برنامه هایی جهت افزایش تعداد پزشکان از طریق افزایش سهمیه در دانشگاه ها جهت خدمت طولانی مدت در استان و همچنین جذب پزشکان با مشوق های لازم اتخاذ شود همچنین در کوتاه مدت توزیع موقت پزشکان متخصص و فوق تخصص بین شهرستان های استان پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2267 تا 2277
لینک کوتاه:
magiran.com/p2191736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!