تبیین چالش های آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران : تحلیل محتوی کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از ابعاد مهم مراقبت  های پرستاری و از نقش های کلیدی پرستار در ارایه خدمات بهداشتی درمانی، آموزش به بیمار است . علیرغم فواید زیاد آموزش به بیمار در قبال هزینه های ناچیز آن، اجرای این امر مهم در برخی از مراکز درمانی با چالشهایی روبرو می گردد. مطالعه حاضر با هدف تبیین چالش های آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران انجام شده است.

مواد و روش ها

 تحقیق حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تجزیه و تحلیل محتوای قراردادی بر روی پرستاران شاغل در بیمارستانهای شرق گیلان در سال 1397 انجام شد. روش نمونه گیری ، هدفمند و روش جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه های نیمه ساختارمند  و دارای سوالات با پاسخ باز بوده و تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی ادامه داشت. جهت انجام فرآیند تحلیل داده ها از مراحل پیشنهادی گرانهیم و لاندمن (Granneheim and Lundman) بهره گرفته شد و درستی و استحکام تحقیق بر اساس معیار های Guba and Lincoln صورت گرفت.

یافته ها

نتایج حاصل از21 مصاحبه صورت گرفته شامل چهار طبقه اصلی و هفده زیر طبقه شامل :  موانع مدیریتی         (غفلت آموزش ،  فاصله دستهای همکار ، پزشکان ناهمسو) ، بستر نامناسب سازمانی (نیروی ناکافی پرستاری، در تنگنای زمان، حریم نا امن ، تجهیزات ناکافی ، مرز ناپیدای آموزشی) ، موانع مربوط به بیمار/ همراه بیمار (ضعف دانش، اضطراب همراه ، سد فرهنگی ، اعتقاد متزلزل ،  همراه ناآگاه) و موانع پرسنلی درک شده (بی اعتمادی رابطه، انگیزه کمرنگ، زبان سخت ، فهم دشوار) بود.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داده است که چالش های آموزش به بیمار متاثر از  از عوامل مختلفی بوده، که از این میان موانع مدیریتی و پرسنلی محسوس تر  می باشد.  لذا جهت بهبود وضعیت آموزش به بیمار، همسوسازی مدیران در این زمینه و افزایش سطح مهارت های ارتباطی پرستاران، امری ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2194537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!