بررسی تاثیر دوازده هفته تمرینات پیلاتس بر سطوح سرمی برخی از آدیپوکین های زنان غیرفعال دارای اضافه وزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

نقش آدیپوکین ها در تنظیمات متابولیکی و همچنین اختلالات مرتبط با چاقی شناخته شده است. از این رو، هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر دوازده هفته تمرینات پیلاتس بر سطوح سرمی برخی از آدیپوکین های زنان غیر فعال دارای اضافه وزن بود.

روش‌کار

بدین منظور در مطالعه نیمه تجربی حاضر، 24 زن دارای اضافه ‌وزن در دسترس با میانگین شاخص توده بدن 1/1±2/27 کیلوگرم بر مترمربع شرکت کردند و به طور تصادفی به دو گروه: تمرین پیلاتس (12 نفر) و گروه کنترل (12 نفر) تقسیم شدند. برنامه تمرینی پیلاتس به مدت دوازده هفته (3 جلسه در هفته، 60 دقیقه در هر جلسه) به اجرا در آمد. در این مدت گروه کنترل هیچگونه فعالیت ورزشی نداشتند. نمونه خونی 48 ساعت قبل و 48 ساعت پس از آخرین جلسه و بعد از 14-12 ساعت ناشتا، برای اندازه گیری سطوح سرمی ویسفاتین، کمرین و رزیستین گرفته شد. از آزمون آماری تی وابسته جهت بررسی تغییرات درون گروهی متغیرها و از آزمون تحلیل کوواریانس جهت بررسی تغییرات بین گروه های تحقیق استفاده گردید.

یافته‌ها

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که پس از دوازده هفته تمرین پیلاتس میزان تغییرات سطوح ویسفاتین (P= 0.012)، کمرین (P=0.002) و رزیستین (P=0.005) در گروه تمرین، در مقایسه درون گروهی کاهش معناداری نسبت به قبل از تمرین داشتند، همچنین در مقایسه بین گروهی نیز میزان سطوح سرمی ویسفاتین (P=0.035) و کمرین (P=0.018) و رزیستین (P=0.045) نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری داشتند.

نتیجه‌گیری

بر اساس نتایج حاصل از تحقیق حاضر، می توان این گونه بیان کرد که فعالیت ورزشی پیلاتس یک عامل تحریکی برای تغییر سطوح آدیپوکین ها در زنان غیر فعال دارای اضافه وزن می باشد. لذا، احتمالا یکی از علل تغییرات فیزیولوژیک ناشی از فعالیت ورزشی تغییرات سطوح آدیپوکین ها می‌باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
402 تا 409
لینک کوتاه:
magiran.com/p2195032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!