مقایسه مقادیر سرمی ویتامین A و بتاکاروتن در گوسفندان و بزهای سرم مثبت بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با دام های سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری ویروسی مهم از نظر اقتصادی در بین گوسفندان و بزها می باشد که در ایران به صورت اندمیک می باشد. این تحقیق به منظور مقایسه مقادیر سرمی ویتامین A و بتاکاروتن در گوسفندان و بزهای سرم مثبت بر علیه بیماری PPR با دام های سالم در شهرستان خدابنده در تابستان سال 1397 انجام گرفت. 200 نمونه خون از ورید وداج گوسفندان (150راس) و بزها (50 راس) که در مقابل این بیماری واکسینه نشده بودند جمع آوری شد و پس از جداسازی سرم با استفاده از روش الایزای رقابتی آلودگی سرمی مورد آنالیز قرار گرفت. شیوع سرمی PPR در گوسفندان با 108 مورد (72 درصد) و در بزها با 36 مورد (72 درصد) بود. دامهایی که آلودگی سرمی داشتند در گروه بیمار (144 راس) و دامهای سرم منفی در گروه سالم (56 راس) قرار گرفتند. سپس سطح سرمی ویتامین A و بتاکاروتن با روش هگزان مورد سنجش قرار گرفت. میانگین ویتامین A و بتاکاروتن سرم در گروه بیمار به ترتیب mg/dl 1/4 ± 6/27 و  mg/dl 2/3 ± 5/19 و در گروه سالم به ترتیبmg/dl  2/3 ± 9/58 و mg/dl 1/2 ± 8/19 بودند. تفاوت معنی داری بین ویتامین A سرم در بین دو گروه سالم و بیمار وجود داشت (05/0>p) ولی تفاوت در مقدار سرمی بتاکاروتن معنی دار نبود. نتیجه نهایی اینکه با توجه به پایین بودن سطح سرمی ویتامین A در دام های آلوده به این بیماری در مناطقی که واگیری این بیماری وجود دارد جهت تامین این ویتامین و تقویت سیستم ایمنی از شکل تزریقی آن بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
3059 تا 3065
لینک کوتاه:
magiran.com/p2198273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!