بررسی نتایج نامطلوب بارداری در زنان باردار با غربالگری یکپارچه آنوپلوئیدی مثبت در دانشگاه علوم پزشکی بابل: فروردین 1396 لغایت خرداد 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

غربالگری آنوپلوییدی قبل از تولد برای تمام زنان باردار صرف نظر از سن مادر از مراقبت های ضروری قبل از تولد است. با غربالگری قبل از تولد، امکان درمان پیش از تولد جنین و مدیریت مناسب بارداری فراهم می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین نتایج نامطلوب بارداری در زنان باردار با غربالگری آنوپلوییدی مثبت در سه ماهه اول و دوم و یا ترکیبی از آن دو انجام شد.

روش کار

این مطالعه کوهورت از فروردین 1396 لغایت خرداد 1398 در بین 423 زن باردار انجام شد. اطلاعات دموگرافیک، باروری و آزمایشگاهی از پرونده پره ناتال و یا از خود مادر در زمان دریافت مراقبت پره ناتال ثبت شد و سپس این زنان از نظر بروز نتایج نامطلوب بارداری در دو گروه از زنان با نتیجه غربالگری سرمی مثبت و منفی مورد پیگیری قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 23) و آزمون کای اسکویر، تی تست و رگرسیون لوجستیک خام و تعدیل یافته انجام شد.میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

در این مطالعه 423 نفر از زنان باردار از نظر بروز پیامد نامطلوب بارداری در دو گروه از زنان باردار با غربالگری سرمی آنوپلوییدی مثبت و منفی مورد پیگیری قرار گرفتند. میانگین سنی در گروه آنوپلوییدی مثبت و منفی به ترتیب 77/5±08/33 و 85/5±54/29 بود (001/0=p).بروز سقط، پره اکلامپسی، تاخیر رشد داخل رحمی و بستری نوزاد در بخش مراقبت ویژه در گروه آنوپلوییدی مثبت بیشتر از گروه آنوپلوییدی منفی بود. میزان شانس خطر خام نتایج نامطلوب بارداری در زنان باردار با غربالگری سرمی آنوپلوییدی مثبت 04/0=p (03/3-15/1) 87/1=OR و میزان شانس خطر تعدیل یافته با کنترل سن، شاخص توده بدنی و نخست زایی 02/0=p (96/2-08/1) 79/1=OR بود.

نتیجه گیری

نتایج نامطلوب بارداری در زنان با غربالگری آنوپلوییدی مثبت بیشتر است. مطالعات بیشتر جهت تعیین میزان حساسیت و اختصاصی بودن و دقت تست غربالگری آنوپلوییدی مثبت مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2199551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!