ترسیم نقشه تولیدات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر همکاری های ملی و بین المللی در پایگاه استنادی وب آو ساینس طی سال های 2000-2016

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت تولیدات علمی و تعیین جایگاه دانشگاه شهید چمران اهواز طی سال های 2000- 2016 در پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) با هدف ترسیم ساختار علمی این دانشگاه می باشد.

روش

پژوهش حاضر ، مطالعه ای با استفاده از شاخص های علم سنجی است. رویکرد به کار رفته در این پژوهش رویکردی مبتنی بر استفاده از اطلاعات کتابشناختی و تحلیل استنادی مقاله های نمایه شده در وبگاه علوم در بازه زمانی مورد نظر می باشد. از این رو با استفاده از استنادها، و همکاری گروهی موجود در این مدارک مولفه های مختلف کتاب شناختی این حوزه تحلیل و ساختار علمی پژوهشگران دانشگاه ترسیم شده است.

یافته ها:

 یافته ها نشان داد در حوزه های موضوعی مدارک علمی منتشر شده دانشگاه شهید چمران اهواز بیشترین میزان تولیدات علمی در حوزه های شیمی، مهندسی مکانیک و برق، دامپزشکی بوده و کم ترین میزان تولید مقالات مربوط به حوزه های علوم انسانی بوده است. تحلیل میزان استنادهای جهانی دریافتی توسط مدارک دانشگاه شهید چمران اهواز نشان داد که این مدارک از 7 خوشه تشکیل شده اند که از میان آن ها، 5 خوشه در حوزه شیمی و 2 خوشه در حوزه مهندسی مکانیک می باشد. بیشترین میزان همکاری بین المللی در خوشه های 1 و 7 که هر دو در حوزه شیمی می باشند مشاهده شده است. بر اساس مشاهدات به عمل آمده، مقالاتی که از همکاری داخلی نوشته شده اند، استنادات بیشتری را نسبت مقالاتی که با مشارکت بین المللی نوشته شده اند، دریافت کرده اند.

نتیجه گیری:

 بر اساس نتایج، بیشترین درصد همکاری به صورت درون سازمانی بوده است و اعضای هییت علمی دانشگاه در همکاری های بین المللی حضور کم تری داشته اند.  از این رو توجه به این نکته می تواند به بهبود روابط بین المللی دانشگاه با سایر دانشگاه های معتبر خارجی و ایجاد تدابیری برای این منظور منجر شود. همچنین مقالات پراستناد در دو حوزه مهندسی و شیمی بوده و بسیاری از حوزه های تخصصی دانشگاه موفق به تولید مقاله تاثیرگذار نبوده اند. بررسی داده ها نشان داد که کشورهای امریکا، انگلیس و کانادا  بیشترین همکاری را با پژوهشگران دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه تولید علم داشته اند. همچنین پژوهشگران دانشگاه های آزاد اسلامی تهران، علوم پزشکی اهواز و شیراز از اصلی ترین شرکای پژوهشگران این دانشگاه در هم تالیفی و کارهای مشترک بوده اند. انجام چنین پژوهش هایی منجر به شناسایی پژوهشگرانی که دارای تاثیرگذاری بیشتری در نقشه تولیدات علمی هستند می شود. همچنین پژوهشگرانی که جایگاه نسبتا خوبی در این گونه نقشه ها ندارند، میتوانند با پژوهشگران تاثیرگذار آشنا شده و با همفکری و مشاوره آن ها به انجام تعداد بیشتری پژوهش بپردازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2202458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!