بررسی کارایی تست آنتی ژن مدفوع در تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری در کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری بر پایه روش های تهاجمی و غیرتهاجمی می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی کارایی تست آنتی ژن مدفوع در مقایسه با روش تشخیصی آندوسکوپی و هیستولوژی در تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری در کودکان می باشد.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه توصیفی مقطعی، 233 کودک که با یکی از مشکلات درد اپی گاستر، درد شکم و اختلال رشد به کلینیک گوارش بیمارستان علی اصغر (ع) زاهدان مراجعه کردند موردبررسی و تحت آندوسکوپی به همراه بیوپسی و بررسی آنتی ژن هلیکوباکترپیلوری در مدفوع قرار گرفتند. یافته های دموگرافیک، بالینی و هیستولوژیک جمع آوری و وارد نرم افزار آماری SPSS ویرایش 20 شد و تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها: 

از 233 کودک موردبررسی، 125 نفر (3/56 درصد) دختر و 108 نفر (4/46 درصد) پسر بودند. میانگین سن کودکان موردمطالعه 28/7 سال (1-15 سال) بود. بررسی آنتی ژن هلیکوباکتر پیلوری در مدفوع در 134 بیمار (5/57 درصد) مثبت و در 99 بیمار (5/42 درصد) منفی شد. در بیوپسی معده، 172 بیمار (8/73 درصد) ازنظر عفونت هلیکوباکتر پیلوری مثبت و در 61 بیمار (2/26 درصد) منفی شدند. در مطالعه حاضر، حساسیت تست آنتی ژن مدفوع 4/60 درصد و ویژگی تست آنتی ژن مدفوع 50 درصد بود. ارزش اخباری مثبت تست آنتی ژن مدفوع 6/77 درصد و ارزش اخباری منفی تست آنتی ژن مدفوع 3/31 درصد بود.

نتیجه گیری: 

نتایج این مطالعه نشان داد که روش غیرتهاجمی بررسی آنتی ژن هلیکوباکتر پیلوری در مدفوع از حساسیت و ویژگی کم تری در مقایسه با بیوپسی معده برخوردارمی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
582 تا 587
لینک کوتاه:
magiran.com/p2206954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!