ارزیابی اپیدمیولوژیکی علل و عوامل کلینیکی، رفتاری و مولفه های آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

عوامل رفتاری و مولفه های آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری هنوز به روشنی شناسایی نشده اند و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. پایه این نوع از اختلالات عصب شناختی است. شناخت نوع اختلال یادگیری و ریشه یابی آن ها به ویژه در دانش آموزان می تواند در رفع و پیشگیری از این کم توانی کمک موثری داشته باشد. مطالعه حاضر باهدف ارزیابی اپیدمویولوژیکی علل و عوامل کلینیکی، رفتاری و مولفه های آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری طراحی و انجام گرفته است.

مواد و روش کار: 

در مطالعه مروری حاضر، نخست مقالات مربوط به پژوهش های انجام شده قبلی (30 مقاله مرتبط با موضوع) در خصوص موضع تحت بررسی از شش پایگاه ملی و بین المللی شامل: Google Scholar, SID, Magiran, Pubmed, ISI, Scopus از ابتدای سال 2010 تا نیمه دوم سال 2020 استخراج گردیدند. سپس مطالب جمع آوری شده با تمرکز بر ارزیابی اپیدمیولوژیک این نوع اختلال و ارایه راه حل پیشگیری کننده خلاصه و موردبحث قرار گرفتند.

یافته ها: 

نتایج حاصل از مرور مقالات مرتبط با موضوع تحت بررسی نشان می دهد که عوامل و مولفه های اپیدمیولوژیکی که بالقوه می توانند در اختلال یادگیری دانش آموزان دخیل باشند؛ عبارت اند از: 1-مشکلات بیو شیمیایی؛2- وراثت و مسایل ژنتیکی؛3-جنب وجوش بیش ازحد (ابتلا به بیش فعالی)؛4- فقدان انگیزش کافی؛ 5- -فقدان هماهنگی لازم در حرکات؛ 6- دقت بیش ازاندازه به جزیی از کل و 7- عدم تعادل هورمونی؛ 8- اختلالات حافظه و اختلالات توجه. در این راستا، افزایش کیفیت زندگی و ارتقاء استانداردها، تجهیز و کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان موثر و مفید است.

بحث و نتیجه گیری: 

یافته های مطالعه حاضر به صورت جامع عوامل رفتاری و مولفه های آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری را مشخص نمود؛ و امید است سیاست گذاران بخش پزشکی، بهداشت و آموزش با در نظر گرفتن آن ها، بتوانند راهکارهای مناسب را جهت اجرای سیاست های بهینه در بخش پیشگیری، بازتوانی و درمان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری اعمال و اجرا نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
622 تا 634
لینک کوتاه:
magiran.com/p2206959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!