مدل ساختاری نقش واسطه ای تمایزیافتگی در ارتباط سلامت روان با کیفیت زندگی در معلمان متاهل زن در شهر کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کیفیت زندگی به عنوان مفهومی که به تامین سلامتی و شادکامی افراد و بهره مندی آن ها از زندگی سالمی کمک می کند، مطرح است و تحت تاثیر عوامل مختلفی ازقبیل سلامت روان و تمایزیافتگی قرار دارد. این پژوهش با هدف مدل سازی رابطه سلامت روان با کیفیت زندگی در معلمان متاهل زن در شهر کرمان با میانجیگری تمایزیافتگی صورت گرفت.

روش بررسی: 

روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را تمامی معلمان متاهل زن شاغل در مدارس شهر کرمان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 725 نفر تشکیل دادند. نمونه پژوهش 373 نفر از این معلمان بودند که به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های کیفیت زندگی (ویر و شربورن، 1992) و سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلیر، 1979) و تمایزیافتگی (اسکورون و فریدلندر، 1998) استفاده شد. تجزیه وتحلیل مدل براساس نرم افزار آموس 24 انجام گرفت. مبنای اصلی آنالیز داده ها براساس معادلات ساختاری بود. سطح معناداری در این پژوهش 0٫05 در نظر گرفته شد.

یافته ها: 

نتایج نشان داد ضریب مسیر غیرمستقیم بین سلامت روان و کیفیت زندگی (0٫07=B، 0٫045=p) معنادار به دست آمد. نتایج نقش میانجیگری تمایزیافتگی را در رابطه بین سلامت روان و کیفیت زندگی معلمان نشان داد (0٫44=B، 0٫001>p). همچنین نتایج حاکی از برازش مناسب مدل بود (0٫068=RMSEA، 0٫91=AGFI).

نتیجه گیری: 

سلامت روان ازطریق تمایزیافتگی با کیفیت زندگی معلمان ارتباط مثبت و معناداری دارد؛ بنابراین شاید بتوان با آموزش های مستمر برای افزایش تمایزیافتگی معلمان که نقش موثری نیز در سلامت روان آنان دارد، کیفیت زندگی معلمان را بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p2208053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!