آگاهی، نگرش و عملکرد رعایت بهداشت دست در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

عفونت های مرتبط با مراقبت های بهداشتی یک مشکل اساسی برای ایمنی بیماران است و پیشگیری از آن باید اولویت اول برای موسسات باشد. بهداشت دست موثرترین روش برای کاهش عفونت بیمارستانی است.

مواد و روش ها:

 در یک مطالعه توصیفی 296 نفر دانشجویان پزشکی در مقاطع مختلف در بخش های مختلف بیمارستان های دانشگاهی شهر ارومیه مطالعه شدند. چک لیست شستشوی دست ها و پرسشنامه بهداشت دست را تکمیل کردند. در انتها اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS25 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها: 

نتایج نشان داد 48 درصد مذکر و 52 درصد مونث با میانگین سنی 9/2 ± 5/24 سال می باشند. بیشترین تعداد شرکت کنندگان از شرکت کنندگان از بیمارستان امام خمینی (ره) 5/35 درصد کمترین تعداد 8/5 درصد از بیمارستان رازی می باشند. شرکت کنندگان /34 درصد اکسترن، 6/44 درصد انترن و 6/20 درصد رزیدنت می باشند. میانگین میزان آگاهی رعایت اصول بهداشت دست 47 درصد، کمترین میزان آگاهی 31 درصد و بیشترین میزان آگاهی 69 درصد می باشد. میانگین میزان نگرش رعایت اصول بهداشت دست در بین دانشجویان پزشکی 31 درصد (در حد ضعیف)، کمترین میزان نگرش 22 درصد (ضعیف) و بیشترین میزان نگرش 58 درصد (خوب) می باشد. میانگین میزان عملکرد اصول تمرین بهداشت دست 39 درصد (در حد ضعیف)، کمترین میزان 22 درصد (ضعیف) و بیشترین میزان 51 درصد (خوب) می باشد. میانگین میزان عملکرد اصول تمرین بهداشت دست در بین دانشجویان پزشکی مونث 26 درصد و در بین دانشجویان مذکر 23 درصد (قابل قبول) است. میانگین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد رعایت اصول بهداشت دست در بین دانشجویان دوره اکسترنی به ترتیب (51 درصد، 40 درصد و 35 درصد)، دوره انترنی (45 درصد، 28 درصد و 17 درصد) و دوره رزیدنتی (47 درصد،38 درصد و 25 درصد) است. به طورکلی میانگین میزان عملکرد اصول بهداشت دست در بین دانشجویان در بخش ICU، 48 درصد و در بین دانشجویان در بخش جراحی 40 درصد و در بخش داخلی 27 درصد است.

نتیجه گیری:

 با توجه به میزان پایین آگاهی و نگرش دانشجویان و ضرورت بهداشت دست در پیشگیری از عفونت و لزوم رعایت آن توسط کلیه کادر درمانی و اهمیت سلامت و بهداشت بیمار در طول دوره بستری، برگزاری کلاس های آموزشی ضمن در زمینه بهداشت دست جهت بهبود و ارتقا بهداشت دست ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
700 تا 711
لینک کوتاه:
magiran.com/p2219188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!