تاثیر مکمل سازی Q10 بر پاسخ ناشی از ورزش،بر برخی شاخصهای ضدالتهابی، لکوسیتوز و آسیب عضالنی و کبدی مردان دونده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

بروز آسیب‌های سلولی در بافت‌های مختلف بدن و پاسخ التهابی طی رقابت‌های ورزشی شدید مانند رقابت دو نیمه‌استقامت، امری بدیهی است. بنابراین هدف تحقیق حاضر تعیین تاثیر دریافت یک روزه (حاد) و 14 روزه کوآنزیم Q10 بر برخی شاخص‌های ضدالتهابی، التهابی و آسیب عضلانی و کبدی مردان دونده نخبه پس از رقابت دوی 3000 متر بود.

روش‌‌کار‌:

 در مطالعه‌ نیمه‌تجربی حاضر، 18 مرد دونده میان‌مسافت (سن 24-19 سال، درصد چربی 9-7% و اکسیژن مصرفی بیشینه 58-62 میلی‌لیتر/کیلوگرم/دقیقه) به صورت تصادفی و دوسویه‌کور در دو گروه نه نفری همگن کوآنزیمQ10 یا شبه‌دارو (5 میلی‌گرم/کیلوگرم/وزن بدن/روز) جایگزین شدند. همه‌ آزمودنی‌ها پس از یک و 14 روز مصرف کوآنزیم Q10 یا شبه‌دارو در یک پروتکل وزرشی شبه‌رقابتی (دویدن 3000 متر) شرکت کردند. تعداد لکوسیت‌ها، اینترلوکین-10 (IL-10)، اسپارتات آمینوترانسفراز (AST) و آلانین آمینوترانسفراز (ALT) هر دو گروه قبل و 24 ساعت بعد از دو وهله رقابت دو 3000 متری در ابتدا و انتهای دو هفته مکمل‌سازی اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس مکرر، تعقیبی بونفرونی و تی مستقل بررسی شد (p<0.05).

یافته‌ها: 

مکمل‌سازی کوتاه مدت کوآنزیم Q10 ، افزایش ناشی از ورزش AST و ALT و تعداد لکوسیت‌ها پس از رقابت دو 3000 متر را به طور معنی‌داری کاهش داد. با این حال، مکمل‌سازی حاد تاثیر معنی‌داری بر هیچ یک از شاخص‌ها نداشت. همچنین، مکمل‌سازی کوتاه مدت تاثیر معنی‌داری بر غلظت استراحتی و پاسخ ناشی از ورزش IL-10 نداشت.

نتیجه‌گیری: 

مکمل‌سازی کوتاه‌ مدت کوآنزیم Q10 می‌تواند موجب کاهش غلظت و پاسخ نشانگرهای التهابی، آسیب کبدی و عضلانی به فعالیت ورزشی رقابتی و وامانده‌ساز گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
556 تا 563
لینک کوتاه:
magiran.com/p2220378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!