بررسی تاثیر متابولیت های کاتشین حاصل از میکروبیوتای روده بر قدرت تکثیری رده سلولی Ca SKi

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در ایران، سرطان دهانه رحم دومین عامل مرگ و میر در زنان میباشد. عفونت ویروس پاپیلوم مهمترین عامل خطر برای توسعه سرطان دهانه رحم است. سلول Ca SKi یک سلول کارسینوم سرویکس انسانی است که ویروس پاپیلوم نوع 16 را به ژنوم خود متصل می کند.کتچین یک نوع فنل و متابولیت ثانویه یک گیاه است پلی فنول ها علاوه بر نابودکردن رادیکال های آزاد با تسریع مرگ سلول های سرطانی از سلول های سالم نیز حفاظت می کنند..هدف از این مطالعه بررسی تاثیر متابولیتهای کاتشین حاصل از میکروبیوتای روده بر قدرت تکثیری رده سلولی Ca SKi می باشد.

روش بررسی

متابولیت های کاتچین از نمونه های مدفوع حاوی میکروبیوتای روده به روش HPLC استخراج و رده سلولی با غلظت های مختلفی از کاتچین به مدت 24 و 48 ساعت تیمار شدند. اثرات سمیت سلولی عصاره سلول باکتری رده سلولی Ca SKi با استفاده از روشMTT بررسی شد. پس از استخراج RNAو تهیه cDNA، میزان بیان ژن bax, bcl2 در رده سلولی Ca SKi با استفاده از روش Real Time PCR مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

بیان ژن bax با افزایش دوزاژ موثر کاتشین در 72 ساعت اول رابطه معنی داری پیدا نمیکند(p>0.05).اما با بالاتر رفتن دوزاژ تاثیر شاهد افزایش بیان معنی دار ژن bax هستیم. نتایج نشان داد بیان ژن bcl2 با افزایش دوزاژ موثر کاتشین در 72 ساعت اول رابطه معنی داری پیدا میکنداین تغییر کاهشی است و رابطه مستقیمی با دوزاژ موثر دارد

نتیجه گیری

کاتشین می تواند باعث افزایش بیان BCL2 در سلول های سرطانی شود که می توان جهت ایجاد یک راه کار نوین درمانی با تاثیر بالا، به عنوان درمان و همچنین پیشگیری از سرطان سرویکس و از ژن bax به عنوان پیش آگهی در سرطان دهانه رحم بهره جست.

زبان:
فارسی
صفحات:
657 تا 670
لینک کوتاه:
magiran.com/p2220435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!