تبیین محتوای قراردادهای روان شناختی با رویکرد فراترکیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 در دنیای پیچیده سازمان های امروزی، یکی از حوزه هایی که در روابط فرد و سازمان نظر پژوهش گران را به خود جلب کرده است، قرارداد روان شناختی میان کارکنان و کارفرما است. منظور از قرارداد روان شناختی، تعهدات نانوشته کارکنان و کارفرما در قبال یکدیگر است. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کیفی نتایج مطالعات صورت گرفته در حوزه محتوای قراردادهای روان شناختی و ارایه چارچوب کلی در این حوزه انجام شده است.

روش شناسی: 

در این پژوهش با بهره گیری از رویکرد فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافته های پژوهش گران قبلی پرداخته شده است. با بررسی های انجام شده پیرامون محتوای قراردادهای روان شناختی در پایگاه های معتبر علمی خارجی و داخلی، تعداد 641 منبع شناسایی شد. درنهایت پس از طی مراحلی، داده ها از 13 پژوهش انجام شده در این حوزه گردآوری شده است. برای بررسی روایی فراترکیب از ابزار کسپ و هم چنین به منظور سنجش پایایی فراترکیب از شاخص کاپای کوهن استفاده شده است که عدد 868/0 در اس. پی. اس .اس به دست آمد و در سطح خوبی قرارگرفته است.

یافته ها:

 نتایج نشان می دهد که تعهدات نانوشته کارکنان در قبال سازمان دارای پنج مفهوم (رفتار شهروندی سازمانی، وفاداری، اخلاقیات، عملکرد شغلی و انعطاف پذیری) و تعهدات نانوشته سازمان در قبال کارکنان دارای چهار مقوله و پانزده مفهوم (شغل و عوامل مرتبط با آن، محیط سازمان، بالندگی کارکنان، پاداش ها و منفعت همگانی) است.

نتیجه گیری: 

مدیریت کردن قراردادهای روان شناختی در روابط فرد و سازمان، به منظور دست یابی به پیامدهای نگرشی و رفتاری مثبت و نیز کمینه سازی پیامدهای نقض این قراردادها نیازمند توجه جامع به محتوای قراردادهای روان شناختی در تمامی ابعاد است.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2230577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!