اثربخشی آموزش فراشناخت و ذهن آگاهی بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرستاران نقش اصلی را در ارایه خدمات سلامت دارند بنابراین ارتقای بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی آنان با بهبود عملکرد شغلی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش های ذهن آگاهی و فراشناخت بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران انجام شد.

روش

در این مطالعه نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون 60 نفر از پرستاران بیمارستان های سیرجان به طور تصادفی در سه گروه 20 نفره شامل؛ دو گروه مداخله (یک گروه برای آموزش ذهن آگاهی و دیگر آموزش فراشناخت) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر رفتار اجتماعی و آموزش مهارت های اجتماعی با رویکرد فراشناخت برای گروه مداخله استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کییز و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر قبل و بعد از مداخله ی آموزشی استفاده گردید. دادها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی آنالیز شدند. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین نمرات در ابعاد بهزیستی اجتماعی در گروه های مداخله بعد از اجرای آموزش فراشناخت و ذهن آگاهی افزایش داشت. بیشترین افزایش در گروه های ذهن آگاهی و فراشناخت به ترتیب مربوط به خرده مقیاس های مشارکت اجتماعی و پذیرش اجتماعی بود. آنالیز کواریانس نشان داد که آموزش های ذهن آگاهی و فراشناخت بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران اثر مثبت داشته است (05/0<P).

نتیجه گیری

آموزش های ذهن آگاهی و فرا شناخت می توانند اثرات مفید بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی شاغلین گروه های شغلی در معرض استرس بالا مانند پرستاران داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2232753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!