بررسی ارتباط مقیاس (DASS) و هارمون جونز (DARQ) با سرو صدا در کارگران صنعت فولادسازی اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از عوامل زیان آوری که افراد شاغل در این صنایع به طورجدی با آن مواجه دارند صدای بالاتر از حد مجاز است. در صنعت فولاد گستره وسیعی از تجهیزات و ماشین آلات در فرآیند تولید مورداستفاده قرار می گیرند که از منابع صدای آزاردهنده محسوب می گردند. صدا دارای اثرات زیان بار فوری و تاخیری در روند تمرکز، توجه، افزایش فشارخون و... است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر سروصدا در دو محدوده متفاوت در دو گروه شاهد و مورد با دسته بندی مجاز (بین dB60 تا dB85) و غیرمجاز (بالاتر از dB85) در صنایع فولادی دارای سروصدا است.

روش بررسی: 

این مطالعه به صورت مقطعی و در صنایع فولادی اصفهان روی 300 نفر از کارگران انجام پذیرفت. ارزیابی محیطی صدا به منظور تعیین توزیع تراز فشار صوت بر اساس استاندارد ISO 9612 در واحدهای تولیدی شرکت انجام شد. در این روش با استفاده از 3 پارامتر تعداد افراد در معرض، زمان مواجهه و فاکتور وزنی متناظر با تراز فشار صوت با رعایت زمان 30 دقیقه محاسبه شد. جهت پیش بینی وضعیت روانی افراد از پرسش نامه DASS-42 و هارمون جونز (DARQ) جهت اندازه گیری شدت حالات خلقی و میزان برانگیختگی استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (ver22) صورت گرفت.

یافته ها:

 بر اساس یافته های پژوهش عامل سن بر روی افسردگی، عامل وضعیت تاهل بر روی اضطراب و عامل نوبت کاری بر روی میزان استرس و ناهماهنگی شناختی کارکنان اثرگذاری معناداری نشان داد. میانگین متغیر استرس در گروه مورد به طور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود (p<0.001) که این موضوع نشان دهنده ی اثرگذاری تراز شدت صوت بر روی افزایش میزان استرس و ناهماهنگی شناختی کارگران در محیط پرسروصدا است. با افزایش مواجهه با صدا، استرس این افراد کاهش یافت (p<0.05).

نتیجه گیری: 

با توجه به ارتباط مثبت و معنادار بین تراز شدت صوت و استرس و ناهماهنگی شناختی کارگران در گروه مورد لازم است اقدامات پیشگیرانه موثر جهت جلوگیری از آسیب های روانی و حفظ سلامت کارگران در این صنعت صورت گیرد. به منظور کاهش صدا، تعدادی راهکارهای قابل اجرا پیشنهادشده که شامل برنامه ریزی فضایی، انتخاب مصالح مناسب، کنترل آلودگی صوتی مربوط به خارج از ساختمان، کنترل آلودگی صوتی مربوط به داخل ساختمان و آموزش است.

زبان:
فارسی
صفحات:
337 تا 351
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!