تاثیر ابعاد سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و بهزیستی روانشناختی در اضطراب کرونا (کووید19) در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر تبریز فروردین سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اضطراب ابتلا به بیماری یکی از نشانه های بالینی در بیماری های ویروسی مانند کرونا ویروس است که با تهدید سیستم دفاعی بدن می تواند زمینه ابتلا به بیماری را به وجود آورد. از این رو این پژوهش با هدف  بررسی نقش ابعاد سبک زندگی و بهزیستی روانشناختی در اضطراب کرونا در دانشجویان غیر از علوم پزشکی دانشگاه آزاد شهر تبریز سال 1399 انجام شد.

روش

روش پژوهش به صورت تحلیلی از نوع همبستگی بود که 307 نفر از دانشجویان دانشگاه های استان آذربایجان شرقی از طریق فراخوان اینترنتی در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامه های اضطراب کرونا علی پور و همکاران(1398)، بهزیستی روانشناختی ریف(1989) و سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت واکر و همکاران(1987) پاسخ دادند؛ تحلیل داده ها با نرم افزار Spss-20 به روش رگرسیون گام به گام انجام گرفت.

نتایج

نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام برای پیش بینی اضطراب کرونا نشان داد که از مولفه های بهزیستی روانشناختی؛ رشد شخصی و روابط با دیگران قادر به پیش بینی اضطراب کرونا بودند  و این متغیر به همراه متغیر رشد شخصی در مجموع 0/72 از واریانس متغیر اضطراب کرونا را تبیین کردند. همچنین از مولفه های سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت نیز مولفه های رشد معنوی و مسئولیت پذیری در سلامت قادر به پیش بینی اضطراب کرونا بودند و در مجموع 0/09 از واریانس متغیر اضطراب کرونا را تبیین کردند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت که ارتقاء رشد شخصی و معنوی و ارتباط مثبت و سازنده با دیگران و همچنین مسئولیت پذیری در سلامت می تواند اضطراب کرونا را به میزان معنی داری کم کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2241195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!