بررسی اثرات فعالیت ورزشی همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی بر شاخص های ایمونولوژیک در دوران شیوع بیماران کرونا (کووید-19): مروری روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری کووید-19 به عنوان  یک بیماری ویروسی بیش از گذشته ضرورت پرداختن به فعالیت های ورزشی در سراسر طول عمر را با توجه به اثرات ایمونولوژیک و فیزیولوژیک آن بر سلامتی مطرح کرده است. در این مطالعه ضمن بررسی اثرات فعالیت های ورزشی با شدت متوسط در پاسخ های فیزیولوژیک و ایمونولوژیک مرتبط با این بیماری الگوهای ورزشی مناسب برای انجام فعالیت های ورزشی در دوران شیوع این بیماری ارایه شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه مروری از تمام پایگاه های اطلاعاتی که شامل ISI Web of Science، Scopus ،ISC، PubMed،Google Scholar مگیران، نور می شود مقالات مرتبط مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در فرایند جستجو مقالات از کلید واژه های: ویروس کرونا، کووید19، فعالیت ورزشی و ویروس کرونا، فعالیت ورزشی و سیستم ایمنی بدن، فعالیت ورزشی پر شدت و سیستم ایمنی بدن استفاده شد.

یافته ها

براساس پژوهش صورت گرفته فعالیت های ورزشی با شدت متوسط با توجه به اثرات فیزیولوژیکی خود می تواند برای افزایش عملکرد سیستم ایمنی مفید باشد. از طرفی مشخص شده است که ورزش با شدت بالا می تواند اثرات منفی بر سیستم ایمنی بگذارد که این عامل می تواند یک استراتژی بد در کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به بیماری های عفونی باشد.

نتیجه گیری

با توجه به شروع موج دوم ویروس کرونا در جهان، پیشنهاد می شود همچنان در خانه با رعایت پروتکل های بهداشتی (حفظ رطوب و استریل کردن محیط) و شدت و مدت مناسب به فعالیت پرداخته شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2241201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!