تاثیر تمرین مقاومتی بر مولفه های کنترل پاسچر در زنان مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابت نوع-2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

نوروپاتی محیطی از جمله عوارض شایع بیماری دیابت است که می‌تواند منجر به اختلال در شاخص‌های کنترل پاسچر شود. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر دوازده هفته تمرین مقاومتی بر تعادل، احتمال سقوط و توزیع فشار کف پا در زنان دیابتی نوع 2 مبتلا به نوروپاتی محیطی بود.

روش‌کار:

در یک کارآزمایی بالینی 30 بیمار مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابت نوع 2 پس از تایید وجود نوروپاتی دیابتی توسط پزشک متخصص به دو گروه تجربی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی در یک برنامه تمرینی مقاومتی دایره‌ای به مدت 12 هفته، سه جلسه در هفته و با شدت 60-50% یک تکرار بیشینه شرکت کردند. تعادل دینامیک و استاتیک، کنترل پاسچر و احتمال سقوط قبل و بعد از مداخله ورزشی اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری پارامتریک با سطح معنی‌داری P>0.05 تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها:

تعادل ایستا و پویا در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل به طور معنی‌داری بهبود یافت (P=0.0001). همچنین، شاخص احتمال سقوط در گروه تجربی بعد از 12هفته تمرین مقاومتی به طور معنی‌داری کاهش یافت (P=0.0001). با این‌حال در شاخص توزیع فشار کف پا تغییر معنی‌داری پس از مداخله مشاهده نشد (P>0.05).

نتیجه‌گیری:

تمرین دایره‌ای در بهبود تعادل و کاهش خطر سقوط افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی موثر بود. بنابراین، این نوع تمرینات به عنوان یک مداخله غیر دارویی ایمن و موثر جهت بهبود تعادل، راه رفتن و پیشگیری از سقوط و زمین خوردن در کنار سایر مداخلات درمانی برای این افراد توصیه شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
764 تا 772
لینک کوتاه:
magiran.com/p2242481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!