ارزیابی برون تنی و درون تنی برخی از ضد میکروب ها و ضد عفونی کننده ها در برابر پاتوژن های باکتریایی از زخم های سم در گاو شیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه

لنگش در گاو شیری در سراسر جهان شیوع دارد و دارای پیامدهای جدی اقتصادی و رفاه حیوانات است. با این وجود، این یک مشکل نادیده گرفته و کم مطالعه شده گاوهای شیری در پاکستان است.

هدف

این مطالعه به منظور ارزیابی برخی از ضد میکروب ها و ضد عفونی کننده ها در شرایط برون تنی و درون تنیبر پاتوژن های باکتریایی از زخم های سم در گاوهای شیری تجاری، انجام شد.

روش کار

برای مطالعات برون تنی، 23 جدایه باکتریایی (تعداد 10 استافیلوکوکوس اوریوس، تعداد 8فوزوباکتریوم نکروفوروم، و تعداد 5 باکتروییدس) از زخم های سم، برای تست حساسیت به ضد میکروب ها و ضد عفونی کننده ها، استفاده شدند. آزمایش های درون تنی در میان 4 گروه از گاوهای شیری که از زخم های سم رنج می بردند، با تجویز ترکیب مختلف ضد میکروب ها، داروهای ضد التهاب غیر استروییدی (NSAIDs) و ضدعفونی کننده ها به صورت موضعی یا تزریقی انجام شد.

نتایج

نتایج نشان داد که بیشتر جدایه های استافیلوکوکوس اوریوس، فوزوباکتریوم نکروفوروم و باکتروییدس به پنی سیلین، آموکسی سیلین، تریمتوپریم + سولفامتوکسازول، اکسی تتراسیکلین و تایلوزین مقاوم بودند. سیپروفلوکساسین و جنتامایسین موثرترین ضد میکروب ها (برون تنی) علیه هر 3 پاتوژن باکتریایی بودند. مقایسه کارآیی ضدعفونی کننده ها در شرایط درون تنی نشان داد که سولفات مس موثرترین ضد عفونی کننده در برابر هر 3 عامل پاتوژن و به بعد از آن پوویدون آیداین و کلروکسیلنول بیشترین اثر را دارند. آزمایش های درون تنی نشان داد که ترکیب سیپروفلوکساسین (5 میلی گرم/کیلوگرم/روز به صورت عضلانی (IM) به مدت 7 روز)، فلونکسین مگلومین (2/2 میلی گرم/کیلوگرم/روز به صورت IM به مدت 7 روز)، و سولفات مس (محلول 5%) به عنوان حمام سم 2 بار در روز به مدت 21 روز موثرترین رژیم درمانی برای درمان لنگش در گاوهای شیری تجاری است.

نتیجه گیری

نتیجه گرفته شد که آنتی بیوگرام در شرایط برون تنی و همچنین مطالعات ضد عفونی کننده ها ابزارهای مفیدی برای ارزیابی اثر بخشی ضد میکروب ها و ضد عفونی کننده های رایج استفاده شده برای درمان لنگش هستند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
9 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2250073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!