بررسی و مقایسه سطح اخلاق حرفه ای دانشجویان پزشکی در مقاطع کارآموزی و کارورزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به اینکه خطاهای پزشکی منجر به مرگ و میر با سطح پایین اخلاق حرفه ای در پزشکان ارتباط داشته است، مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه سطح اخلاق حرفه ای دانشجویان پزشکی در مقاطع کارآموزی و کارورزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

روش کار

این مطالعه مقطعی در سال 1397 به صورت سرشماری بر روی 307 دانشجوی دانشکده پزشکی مشهد انجام شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تعیین سطح حرفه ای گری شامل 5 بعد (وظیفه/مسئولیت پذیری، برتری/استقلال، عزت/صداقت، نوع دوستی، احترام) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های آنووا، کای دو و کروسکال والیس انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین سن افراد 5/1±67/23 بود. در 3 بعد مسئولیت، احترام و صداقت کارآموزان سال 1 (دانشجویان در مقطع سال اول کارآموزی) نظر کاملا مخالف داشتند، در صورتی که اکثر کارآموزان سال 2 (دانشجویان در مقطع سال دوم کارآموزی) و کارورز ها موافق بودند (01/0>p). در بعد "استقلال" نظر هر سه گروه نسبتا موافق بود (087/0<p). در بعد "نوع دوستی" نظر کارآموزان سال 1 نسبتا موافق بود، ولی کارآموزان سال 2  و کارورزها با این بعد اظهار مخالفت کردند (01/0>p).

نتیجه گیری

میانگین نمرات کارورزان و کارآموزان سال 2 رشته پزشکی در ابعاد مسئولیت پذیری، صداقت و احترام به طور معناداری بیشتر از کارآموزان سال 1 بود و میانگین نمره بعد نوع دوستی در کارآموزان سال اول رشته پزشکی نسبت به دو گروه دیگر بیشتر بود. لذا باید از طریق توانمندسازی اساتید، آموزش مناسب اخلاق حرفه ای در قالب دروس نظری و عملی در جهت ارتقاء سطح اخلاق حرفه ای دانشجویان گام برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!