ارائه چارچوبی به منظور ارتقای نقش آفرینی صندوق حمایت از تحقیقات، نوآوری و توسعه فناوریهای دفاعی در بهبود تاب آوری زنجیره تامین دفاعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه تاب آوری زنجیره تامین یکی از ضرورتهای اساسی برای کاهش شدت و احتمال اختلال ها و نیز حرکت زنجیره تامین دفاعی به وضعیت مطلوبتر به شمار می آید. یکی از راهکارهای ارتقای تاب آوری زنجیره تامین دفاعی، انجام فعالیتهای نوآورانه و توسعه فناوری در سازمانهای دفاعی است. هدف اصلی این پژوهش ارتقای اثربخشی خدمات و فعالیتهای صندوق حمایت از تحقیقات، نوآوری و توسعه فناوریهای دفاعی در جهت ارتقای تاب آوری زنجیره تامین دفاعی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر نوع روش، توصیفی پیمایشی است. به منظور جمع آوری داده ها در این تحقیق از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، برخی از مدیران و کارشناسان صندوق حمایت از تحقیقات، نوآوری و توسعه فناوریهای دفاعی بودند که برای پرکردن پرسشنامه تاپسیس فازی، همکاری کردند. تعداد این افراد 18 نفر بوده است. این تحقیق در دو مرحله اصلی انجام شده است: مرحله اول به شناسایی توانمندسازهای تاب آوری زنجیره تامین دفاعی مربوط است که براساس مبانی نظری و نظرخواهی از خبرگان انجام گرفت. گام دوم نیز با به کارگیری روش تاپسیس فازی و به منظور اولویت بندی خدمات صندوق حمایت از تحقیقات، نوآوری و توسعه فناوریهای دفاعی براساس توانمندسازهای تاب آوری شناسایی شده انجام گرفته است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با تاپسیس فازی نشان داد که به ترتیب "عرضه خدمات فن بازار"،  "عرضه خدمات مشاوره (نقش میانجی)" و "عرضه تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان" بیشترین اولویت را دارد. هم چنین تحلیل نتایج تحقیق نشان داد که صندوق حمایت از تحقیقات، نوآوری و توسعه فناوریهای دفاعی از طریق ایفای سه نقش "میانجی و هماهنگ کننده"، "حمایت کننده" و "جهت دهنده" می تواند در ارتقای تاب آوری زنجیره تامین دفاعی موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2258123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!