نقش عوامل مادرانه در شکل گیری مشکلات رفتاری کودکان: تلویحاتی در فرزند پروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف پژوهش بررسی نقش عوامل مادرانه (دلبستگی مادر، تنیدگی والدینی، ذهن آگاهی مادر، کیفیت مراقبت مادرانه و رفتار های فرزند پروری) در شکل گیری مشکلات رفتاری کودکان بود.

روش

پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و در چارچوب یک طرح همبستگی انجام گرفت. نمونه را 290 نفر از مادران کودکان 3 تا 6 ساله شهر جیرفت تشکیل می دهند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. مادران، مجموعه ای از پرسشنامه ها شامل مقیاس کیفیت مراقبت مادرانه، مقیاس فرزند پروری، مقیاس تنیدگی والدینی - فرم کوتاه، مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید، مقیاس های رفتاری پیش دبستانی و مهد کودک و پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی را تکمیل کردند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیر ها در الگوی پیشنهادی، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.

نتایج

یافته های مطالعه نشان داد مدل نهایی پس از حذف مسیر غیر معنی دار شیوه های فرزند پروری به مشکلات رفتاری کودک، از برازش خوبی برخوردار بود و در مجموع، عوامل مادرانه توانست 51 درصد واریانس مشکلات رفتاری کودک را تبیین کند. یافته ها نشان داد دلبستگی مادرانه به صورت مستقیم بر ذهن آگاهی مادر، تنیدگی والدینی و شیوه های فرزند پروری اثر می گذارد و به صورت غیر مستقیم و از طریق تنیدگی والدینی و کیفیت مراقبت مادرانه بر مشکلات رفتاری کودک تاثیر می گذارد. یافته ها نشان داد ذهن آگاهی به صورت مستقیم بر تنیدگی والدینی، شیوه های فرزند پروری و کیفیت مراقبت مادرانه تاثیر می گذارد و با واسطه گری کیفیت مراقبت مادرانه و تنیدگی والدینی بر مشکلات رفتاری کودک اثر می گذارد. همچنین، تنیدگی والدینی هم به صورت مستقیم، و هم به صورت غیر مستقیم از طریق اثر بر کیفیت مراقبت مادرانه، بر مشکلات رفتاری کودک اثر می گذارد.

بحث و نتیجه گیری:

 نتایج از نقش مهم ویژگی های مادر در شکل گیری مشکلات رفتاری کودک حمایت کرد. مضامین کاربردی نتایج الگوی نهایی در آموزش های فرزند پروری، به تفضیل مورد بحث قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2258556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!