ارزیابی پتانسیل تشخیصی و توانایی DIVA پروتئین نوترکیب LigBCon1-5 مربوط به لپتوسپیرا اینتروگانس سرووار پومونا در لپتوسپیروز سگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه

لپتوسپیروز سگ یک نگرانی جدی در بهداشت عمومی است.

هدف

این مطالعه با هدف بررسی قابلیت ناحیه محافظت شده 1 تا 5 آنتی ژن نوترکیب شبه ایمنوگلوبولین پروتئین B لپتوسپیرا (rLigBCon1-5) به عنوان یک نشانگر تشخیصی سرمی برای تشخیص لپتوسپیروز سگ است.

روش کار

در مجموع 340 نمونه سرمی گرفته شده از سگ های غیر واکسینه با استفاده از آزمون میکروسکپی آگلوتیناسیون (MAT) و rLigBCon1-5 بر پایه سنجش جذب ایمنی وابسته به آنزیم غیر مستقیم (I-ELISA) ایمونوگلوبولین G  (IgG)غربال شدند. علاوه بر این، 60 نمونه سرمی سگ های واکسینه شده نیز با استفاده از MAT و rLigBCon1-5 مبتنی بر تست آگلوتیناسیون لاتکس (LAT) غربال شدند.

نتایج

نتایج آزمون میکروسکپی آگلوتیناسیون نشان داد که 6/28% از نظر سرولوژی مثبت بودند. حساسیت نسبی، ویژگی و دقت  IgG I-ELISA در مقایسه با MAT به ترتیب 100%، 0/96%، و 2/97% بود. از 60 سرم واکسینه شده 46 سرم فقط با MAT، و 8 سرم با هر دو تست واکنش دادند، در حالی که 6 سرم با هر دو تست واکنش ندادند. آنتی بادی های ضد LigB با استفاده از rLigBCon1-5 مبتنی بر LAT در 8 سرم از سگ ها شناسایی شدند. در 5 مورد از سرم های واکنش دهنده با LAT، آگلوتینین های سرووارهای لپتوسپیرا محلی در گردش شامل گریپوتیفوزا (4 عدد) و استرالیس (1 عدد) شناسایی شدند. در 3 مورد از سرم های واکنش دهنده در LAT، آگلوتینین های ضد ایکتروهموراژی (3 عدد) تولید شده به علت عفونت طبیعی، مشاهده شدند.

نتیجه گیری

می توان آزمون ELISA غیر مستقیم ایمونوگلوبولین G (IgG I-ELISA)را به عنوان آزمون جایگزین MAT استفاده کرد. rLigBCon1-5 مبتنی بر LAT در 8 سرم واکسینه شده آنتی بادی های ضد LigB را شناسایی کرد که در آنجا شکست واکسن به دلیل محدود بودن طیف اثربخشی Nobivac® RL و عدم رعایت زنجیره سرد، به طور نسبی یا کامل رخ داد. این واکسن نمی تواند محافظت متقاطع را علیه سرووارهای لپتوسپیرا محلی در حال گردش را ایجاد کند. آنتی ژن نوترکیب LigBCon1-5 بر پایه LAT زمانی که به عنوان تست pen-side برای شناسایی لپتوسپیروز سگ به کار گرفته شود دارای قابلیت تمایز افراد آلوده از واکسینه شده (DIVA) است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
120 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2286646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!