سلامت روان سالمندان در پاندمی کووید 19: نقش مواجهه با رسانه ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 پایین بودن سواد رسانه ای و مواجهه با محتوای تولیدشده توسط رسانه ها در جریان همه گیری کووید 19 می تواند سلامت افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین این مطالعه به منظور بررسی آثار روان شناختی دنبال کردن رسانه ها بر سلامت روان سالمندان مقیم جامعه صورت گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بوده که به صورت مقطعی در سال 1399 و در شهر کرمان انجام گرفت. 200 سالمند به روش نمونه گیری در دسترس از سالمندان تحت پوشش مراکز روزانه توانبخشی وکانون بازنشستگان انتخاب شدند. سوالات پرسش نامه شامل اطلاعات جمعیت شناختی (شامل سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، وضعیت تاهل و درآمد) و سوالاتی در خصوص وضعیت استفاده از رسانه ها بود. جهت سنجش سلامت روان نیز از نسخه دوازده سوالی پرسش نامه GHQ که روایی و پایایی آن در مطالعات مختلف مورد تایید قرار گرفته است (آلفای کرونباخ 0/8)، استفاده شد. 

یافته ها

میانگین سنی افراد مورد مطالعه 5/08± 66/60 سال بود. بیش از سه چهارم افراد مورد مطالعه اخبار کووید 19 را از طریق رسانه ها دنبال می کردند و رادیو و تلویزیون داخلی مهم ترین منبع دریافت این اخبار معرفی شدند. از نظر سلامت روان، 77/4 درصد از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. یافته های حاصل از رگرسیون لجستیک حاکی از این بود که تحصیلات بالاتر (0/003>P)، شاغل بودن (0/001=P) و عدم دنبال کردن اخبار کووید 19 از طریق رسانه ها (0/001>P) به عنوان عامل حفاظتی سلامت روان و افزایش میزان استفاده از رسانه ، عامل خطری برای سلامت روان سالمندان در دوران کووید 19 بود.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های مطالعه حاضر سلامت روان سالمندان در دوران پاندمی کووید 19 تحت تاثیر نوع و میزان استفاده از رسانه های مختلف قرار دارد. به سالمندان توصیه می شود از پیگیری مستمر اخبار مرتبط با کووید به ویژه اخبار از منابع غیرموثق اجتناب کنند. مدیران رسانه ای هم بایستی نظارت بیشتری بر محتوای تولیدشده در ارتباط با بیماری کووید 19 داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2287888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!