تاثیر برنامه ESLE بریادگیری واژگان انگلیسی زبان آموزان استثنایی ایرانی: تمرکز بر ارزیابی مدرسان زبان انگلیسی و کارشناسان یارانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این مطالعه با هدف ارایه یک برنامه تلفن همراه برای افزایش یادگیری واژگان انگلیسی زبان آموزان استثنایی و ارزیابی برنامه یادگیری انگلیسی برای زبان آموزان استثنایی (ESLE)  انجام شده است و  عمدتا بر دیدگاه دانش آموزان استثنایی و متخصصان مختلف متمرکز است. برنامه ESLE ، یک بازی موبایل تعاملی است که با استفاده از چند پلتفرم و مدل طراحی آموزشی مبتنی بر بازی دیجیتال ساخته شده است. به همین منظور، 40  دانش آموز استثنایی دارای معلولیت ذهنی و جسمی  به روش غیرتصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (در هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند که در پایه های هفتم تا نهم متوسطه تحصیل می کردند.  در گروه آزمایشی با استفاده از برنامه ESLE واژگان تدریس شد و در گروه گواه بصورت معمول. هر دو گروه پیش و پس از این دوره با یکدیگر مقایسه شدند. سپس، این برنامه در چارچوب تحلیلی هوبارد (2011) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به همین منظور، 12 مدرس زبان انگلیسی و کارشناس رایانه بصورت هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه های تشریحی برای 12 نفر از شرکت کنندگان ارسال شد تا نظرات کارشناسان در مورد این برنامه جمع آوری شود. نتایج مطالعه نشان داد که مهارت واژگان همه دانش آموزان استثنایی پس از استفاده از این برنامه مبتنی بر بازی بهبود یافته است. بازخورد کارشناسان نشان دهنده نگرش مثبت آنها  نسبت به استفاده دانش آموزان استثنایی از برنامه ESLE برای یادگیری واژگان انگلیسی است. روش های یادگیری خلاقانه و لذت بخش پتانسیل زیادی برای تشویق عادت های یادگیری مادام العمر و افزایش انگیزه یادگیری دارد. این یافته ها کاربردهای نویدبخشی برای بسیاری از مدرسان زبان انگلیسی در استفاده از روش های موثر در آموزش واژه های جدید به دنبال دارد. همچنین، تحقیق حاضر می تواند کاربردهایی برای زبان آموزان استثنایی فراهم کند که به جای یادگیری سنتی کلمات، ترکیبی از استراتژی های مختلف مانند برنامه ESLE را در تجربه های یادگیری خود امتحان کنند. مولفان مواد درسی آموزش زبان انگلیسی و همچنین طراحان دوره های آموزشی نیز می توانند از یافته های این مطالعه بهره مند شوند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
149 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p2288906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!