بررسی استریولوژیک لایه های بافتی کولون موش های دیابتی نوع 1 به دنبال مصرف تیامین و استات سرب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دیابت بیماری شناخته شده ای است که عوارضی مانند رتینوپاتی، نفروپاتی و گاستروپاتی را به همراه دارد. این مطالعه به منظور بررسی اثر تیامین و استات سرب بر کولون موش های دیابتی شده با آلوکسان طرح ریزی شده است که اثرات آن در درمان و یا کاهش عوارض بافتی ناشی از دیابت آشکار می گردد.

مواد و روش کار

در این مطالعه 63 عدد رت با میانگین وزنی 5±200 گرم در 9 گروه دسته بندی شدند. 1) گروه دیابت+استات ppm 200؛ 2) گروه تیامین+استات ppm 200؛ 3) گروه تیامین+استات سرب ppm 1000؛ 4) گروه دیابت+تیامین+استات سرب ppm 1000؛ 5) گروه دیابت؛ 6) گروه دیابت+ تیامین؛ 7) گروه دیابت+تیامین+استات ppm 200؛ 8) گروه دیابت+استات ppm 1000؛ 9) گروه کنترل. پس از یک دوره ی 20 روزه، نمونه ها از حفره ی شکمی خارج و با استفاده از روش معمول بافتی، اسلایدهایی جهت ارزیابی استریولوژی و هیستومورفومتری تهیه گردید.

ملاحظات اخلاقی: 

این مطالعه با کد اخلاق GRN1M1903 در دانشکده ی دامپزشکی دانشگاه شهرکرد تایید شده و کلیه ی روش های به کارگرفته شده در پژوهش حاضر از جمله آسان کشی، با رعایت کامل اصول اخلاقی مقید کردن حیوان انجام پذیرفت.

یافته ها: 

میانگین ضخامت لایه ی مخاطی- زیرمخاطی در گروه های 6 و 7 نسبت به سایر گروه های تیمار اختلاف معنی داری نشان داد. ضخامت لایه ی عضلانی بین گروه کنترل و همه ی گروه های تیمار به استثنای گروه های 2، 6 و 7، اختلاف آماری معنی داری از خود نشان داد. در میانگین ضخامت لایه ی ادوانتیس در گروه های 1، 7 و 8 اختلاف معنی داری با گروه کنترل مشاهده نشد. نتایج نیز بیانگر اختلاف آماری معنی داری در مساحت لایه های مختلف بافت کولون بین گروه 1 و گروه کنترل بود.

نتیجه گیری

با بررسی نتایج حاصل از این مطالعه، به نظر می رسد تیامین اثرات بهبودی را در ضخامت لایه ی عضلانی و ضخامت لایه ی ادوانتیس به دنبال داشته است. از سوی دیگر مساحت لایه ی مخاطی تحت تاثیر اثرات بهبود دهنده تیامین نبود.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2297195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!