عوامل موثر بر نشاط معنوی دانشجویان: مطالعه مروری روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نشاط و شادی از نیازهای اولیه فطری و ضروری انسان به شمار می رود و می توان آن را از مهم ترین عوامل سلامت خانواده و جامعه انگاشت. از آنجایی که بیشتر وقت دانشجویان در دانشگاه می گذرد نیاز به ایجاد نشاط معنوی در دانشجویان از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا این مطالعه با هدف عوامل موثر بر نشاط معنوی دانشجویان می پردازد.

روش کار

مطالعه مروری حکایتی حاضر در سال 1399 انجام شد. برای بدست اوردن مقالات منتخب جهت ورود به تحلیل، پایگاه های داخلی مرکز اطلاعات، پرتال جامع علوم انسانی و پایگاه مجلات نور با ترکیبی از کلید واژه های نشاط معنوی، دانشجویان و پایگاه های خارجی Google Scholar, Pubmed, Scopus با کلید واژه های Spritual vitality, Student از ابتدای سال 1990تا پایان سال 2020 جستجو شدند. ملاک های ورود در این پژوهش شامل مقالاتی بودند که به نشاط معنوی دانشجویان پرداخته بودند، مقالات اصیل پژوهشی به زبان فارسی یا انگلیسی بودند. در نهایت 6  مقاله وارد مطالعه شدند. از این6  مقاله4مقاله فارسی و 2 مقاله انگلیسی بود.

یافته ها

یافته ها حاکی از تاثیر 5 عامل (عوامل جمعیت شناختی، عوامل فردی، عوامل دانشگاهی، عوامل محیطی، عوامل خانوادگی) در ایجاد نشاط معنوی در دانشجویان می باشد.

بحث و نتیجه گیری

برای ایجاد نشاط معنوی نیاز به تلاش خانواده ها برای آموزش و تقویت باورهای دینی و الگوی فرزندان باشند. مسیولین دانشگاه بایستی با برنامه ریزی آموزشی و تفریحی، تقویت تشکل ها و سازماندهی فعالیت های فرهنگی، تشویق دانشجویان برای شرکت در این گونه فعالیت ها موجبات نشاط معنوی دانشجویان و فضای دانشگاه را فراهم کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2328759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!