بررسی هم بستگی میان هیپودنشیا و عدم تقارن در تکامل دندان های دائمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هیپودنشیا یک آنومالی دندانی است که به غیبت مادرزادی کمتر از 6 دندان اشاره دارد. این اختلال تحت تاثیر الگوهای ژنتیکی و عوامل محیطی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی عدم تقارن در تکامل دندانهای دایمی سمت راست و چپ در کودکان مبتلا به هیپودنشیا است که می تواند در برنامه ریزی درمان جامع برای این بیماران کمک کننده باشد.

مواد و روش ها

  در این مطالعه توصیفی-مقطعی نمونه های مورد بررسی از بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی اردبیل در سال های 97 و 98 انتخاب شدند.3 معیار برای ورود افراد به مطالعه در نظر گرفته شد:.بیمارانی با سن 5 تا 14 سال که برای ادامه درمان به تهیه رادیوگرافی پانورامیک نیاز داشتند ، سابقه مشکلات پزشکی، سندرم های کرانیوفیشیال و شکاف در ناحیه صورت و دهان وسابقه درمان ارتودنسی نداشتند.از معیار توصیفی Häävikko برای تعیین میزان تکامل دندان های دایمی استفاده گردید. عدم تقارن دو طرفه در تکامل هر دندان در کودکان مبتلا به هیپودنشیا و کودکان سالم در همان بازه سنی مقایسه گردیدوبرای آنالیز داده ها از آزمون فیشر و رگرسیون لجستیک استفاده شد. از آزمون دقیق فیشر جهت بررسی ارتباط بین وجود یا عدم وجود missing و وجود یا عدم وجود آسیمتری نمونه های تحت بررسی استفاده شد. سطح معنی داری آزمون 0/05 بود.

یافته ها

از مجموع 1604 رادیوگرافی پانورامیک بیماران مورد بررسی،162مورد مبتلا به هیپودنشیا بودند. بر این اساس شیوع هیپودنشیا در جمعیت مورد بررسی 10/16% بود.بیشترین شیوع غیبت دندانی به ترتیب در دندان های پرمولر دوم مندیبل و لترال ماگزیلا بود. نتایج این بررسی نشان داد شانس وجود آسیمتری در بیماران مبتلا به هیپودنشیا 11/54برابر سایرین است.

نتیجه گیری

به نظر می رسد احتمال وجود آسیمتری در تکامل دندانی کودکان مبتلا به هیپودنشیا بیشتر از افراد سالم است

زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p2329253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!